Bättre vetande

Under rubriken Bättre vetande får du del av den kunskap som finns på vårt sjukhus i aktuella medicinska frågor. För innehållet svarar sjukhusets medarbetare med specialkunskap inom olika områden.

Bättre vetande

  • Så skyddar du öronen bäst under konserten

    Ska du på konsert och vill försäkra dig om att njuta av konserten samtidigt som du skonar hörseln? Hörselexperten Radi Jönsson ger tips på hur du skyddar hörseln så att du även i framtiden kan njuta av konserter.

  • Jogging

    Så joggar du rätt för att undvika skador

    Jogging är en enkel och billig träningsform som passar de flesta. Men det är viktigt att göra det på rätt sätt för att undvika skador. Jon Karlsson, överläkare inom ortopedi på Mölndals sjukhus, ger tips om vad du ska tänka på innan du ger dig ut.

  • Influensa

    Nu slår influensan till

    Varför slår influensan till olika hårt från år till år och hur ofta blir det allvarlig influensa som svininfluensa? Detta och mycket mer svarar Lars Hagberg, professor på Infektionskliniken på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, på.

  • Så skyddar du de minsta från RS-virus

    RS-virus är ett orosmoln för många nyblivna föräldrar nu i förkylningstider. Men hur allvarligt är viruset och hur undviker man att de allra minsta drabbas? Bill Hesselmar, sektorsöverläkare på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, har svaren.

  • Ann-Gerd Melin

    Riskbruk som kan leda till missbruk

    Nya alkoholvanor gör att vi dricker mer, inte minst på sommaren. Men gränsen mellan riskbruk och missbruk är fin och även den som inte riskerar missbruk bör tänka på sin alkoholkonsumtion för att undvika skador.

  • Naturen är en utmärkt medicin mot stress.

    Stressa av i naturen

    Naturen är en utmärkt medicin mot stress. Det vet Eva-Lena Larsson, biolog och verksamhetschef på Gröna Rehab, som använder trädgården som rehabiliteringsverktyg mot stress.

  • Joggande människor.

    Nu kan du få motion på recept

    Nu kan doktorn skriva ut både en cykeltur eller promenad på recept. I vissa fall kan det till och med ersätta traditionella läkemedel.

  • Jan Hedner, överläkare på sömnmedicinsk avdelning vid Sahlgrenska sjukhuset.

    Sova rätt, inte så lätt

    Sömnen är en viktig del för kroppens återhämtning. Ändå sover många av oss alldeles för lite. Jan Hedner, överläkare på Sömnmedicinsk avdelning vid på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, har koll på sömnen.

  • Genom träning kan man lätt förebygga och lindra besvär av artros.

    Motionera bort värken

    Artros är vår vanligaste ledsjukdom och kan orsaka stora problem. Men faktum är att något så enkelt som motion både förebygger sjukdomen och kan minska besvären.

  • Grönsaker och skaldjur.

    Gå ner i vikt är ett livsprojekt!

    Gå ner i vikt är ett livsprojekt!
    - Näringsfysiologen ger dig verktygen

  • Giftig flugsvamp kan leda till döden.

    Se upp i svampskogen!

    I år är det en riktig svamphöst! Men var försiktig då du plockar. Det kan gömma sig riktigt lömska och giftiga svampar bland godbitarna. Vissa kan till och med leda till döden.

  • Brännmanet

    Vinäger och kreditkort mot manetens brännskador

    Dags för sensommarbad? Ta med vinäger, kreditkort eller silvertejp och en hudkräm med kortison ifall du skulle ha oturen att bli bränd av en manet, tipsar Kai Knudsen, docent och överläkare.

  • Sola lagom

    Njut av solen – men med måtta

    När solen kommer vill vi bli bruna. Men ta det lugnt, varnar John Paoli, hudspecialist som ser vådorna av för häftigt solande.

  • Pollen orsakar hösnuva

    Våren är här – liksom pollenallergin

    Kliar och rinner näsa och ögon? Professor och överläkare Göran Wennergren förklarar varför kroppen ibland reagerar som den gör mot pollen och vad man kan göra för att lindra besvären.

  • Hjälmen på i pulkabacken

    Hjälmen på för hjärnans bästa

    Hjärnskakning är inte ovanligt när barn ramlar. Men med hjälm i pulkabacken är risken för allvarligare hjärnskador betydligt mindre, är överläkare Torsten Backtemans erfarenhet.

  • Förebygg ryggskott med rätt rörelser

    Skotta rätt för att slippa ryggskott

    Ska du skotta snö? För att skydda ryggen - tänk på att inte samtidigt vrida och böja, är sjukgymnasten Gunilla Limbäck Svenssons råd.

  • Tumme

    Tummen glömmer att vara tumme

    Snö, snö, snö. Också här i västsverige kan skidorna nu komma på. En kroppsdel som är särskilt utsatt vid skidåkning är tummen.

uiqt|wB&tqvli5s}ttmvjmzoH%vozmoqwv5{mtqvli5s}ttmvjmzoH%vozmoqwv5{muiqt|wB%wmjj5{}H%vozmoqwv5{m%wmjj5{}H%vozmoqwv5{m