Fysioterapeutens bästa kom-igång träningstips

2015-05-12

Att några gånger i veckan träna så du blir andfådd, ha en fysiskt aktiv vardag och att undvika stillasittande är tre steg på vägen mot en bättre hälsa. Fysioterapeuten Helen Sundberg ger dig här fler konkreta tips hur du kommer igång med din träning.

Hör du till dem som fått ett aktivitetsarmband i present eller köpt ett till dig själv? Eller har du en tränings- eller hälsoapp på din mobil med förhoppning att det ska hjälpa dig till en mer aktiv livsstil? Om du letar hittar du många olika varianter av träningsrapporter, där man bland annat kan notera hälsostatus, träningsvanor och kaloriförbrukning


Om man blir förvirrad av det stora utbudet eller om man inte vill ta hjälp av all teknik som står till buds, så finns det ett enkelt och billigt sätt att ”logga” sin fysiska aktivitet som hjälp att nå sina uppställda mål med träningen.

Helen Sundberg är fysioterapeut och arbetar på enheten Fysioterapi på Sahlgrenska sjukhuset med hjärtrehabilitering och med andra uppdrag som ”Fysisk aktivitet på recept - FaR”.  Hon tipsar här om ett enkelt knep att komma igång.
– Markera ett kryss i din almanacka de dagar du varit så aktiv som planerat. Krysset och målsättningen kan betyda skilda saker för olika personer, exempelvis att man gått av en hållplats tidigare på väg hem från jobbet, att man tagit trappan istället för hissen eller att man genomfört ett träningspass.

Helen Sundberg har i sitt arbete jobbat mycket med att förändra människors inställning till träning. Det är svårt för många att förändra sina vanor. Men, enligt Helen Sundberg, är det vanligt att när man börjar röra på sig eller träna regelbundet kan den ena goda vanan följa på den andra
– Det är små steg som kan leda till en stor förändring både för fysiken och det psykiska välmående, säger Helen Sundberg, som även hjälper till som sjukhusets hälsocoach för att få medarbetare inspirerade att börja röra på sig.

Hon förstår att många kan uppleva att träningen blir ett extra stressmoment utöver alla andra krav som ställs i vardagen.
– Goda och onda saker händer alla i livet, en del är självförvållande och andra kan man inte rå för. Det är svårt att parera alla svåra saker som händer, men man kan lära sig att bemästra dem bättre tack vare god fysik, säger hon.

För om fysisk aktivitet utförs regelbundet, får man många goda hälsoeffekter och rätt doserade är de enbart positiva, menar Helen Sundberg och ger ett konkret tips:
-Om du inte hinner med att gå till gymmet eller ta den där löprundan så gör det där avbrottet i arbetet om du har ett stillasittande arbete. Några minuters pausgympa mår kroppen bra av.

Belöningen kommer dessutom med en gång. Det blir en positiv effekt för blodvärden och på kolesterolet, blodsockret och insulinkänsligheten. Du blir mer alert och minskad stelhet och värk och ett minskat midjemått får man på sikt på köpet. 

– Vad du gör är inte så viktigt, bara du gör något, det kan inte nog upprepas. Det gamla talesättet "En sund själ i en sund kropp, stämmer verkligen. Om man vill ha en välmående kropp, i vilken själen mår bra, är fysisk aktivitet i det närmaste en mirakelmedicin, avslutar Helen Sundberg.

Om det ofta blir så att du under långa perioder sitter stilla under dagen kanske du kan få inspiration av ”Skrivbordspaus”. Det är fem övningar, tar bara några minuter men kan göra stor skillnad i det långa loppet.