Så joggar du rätt för att undvika skador

2015-03-23

Jogging är en enkel och billig träningsform som passar de flesta. Men det är viktigt att göra det på rätt sätt för att undvika skador. Jon Karlsson, överläkare inom ortopedi på Mölndals sjukhus, ger tips om vad du ska tänka på innan du ger dig ut.

Få träningsformer är så anpassningsbara som jogging. Du behöver inte tillgång till någon träningslokal, du måste inte passa några tider och det enda som krävs är ett par joggingskor. Men som med alla andra träningsformer gäller det att jogga på rätt sätt för att undvika skador. En av de viktigaste sakerna att tänka på är att inte gå in för hårt, säger Jon Karlsson, överläkare inom ortopedi på Mölndals sjukhus.
- Jogging kan man se som ett läkemedel för att behålla sin hälsa och inte gå upp i vikt. Men då måste man också tänka på att dosera rätt. Det är bättre att springa en kortare sträcka ofta än att springa 15 kilometer varje söndag.
Jon Karlsson rekommenderar att du som mest springer varannan dag, så att kroppen får en vilodag emellan. Då mår kroppen bäst och troligtvis blir det lättare att hålla träningsmotivationen uppe.

Viktigt med bra underlag och skor

Eftersom du belastar ben och fötter när du är ute och springer så är underlaget och skorna viktiga att tänka på.
- Man ska inte springa så mycket på asfalt för det ökar belastningen och risken för överbelastningsskador. Försök istället att variera med skogsbanor, säger Jon Karlsson.
Likväl gör du bäst i att investera i ett par ordentliga joggingskor. Joggingskor är nämligen en färskvara och bör bytas ut varje år för att de ska ha ordentlig stötdämpningsförmåga.
- När man köper lite bättre skor kan man ofta få rådgivning. Då kan man till exempel se om man vinklar benen på något speciellt sätt och kan då få hjälp att hitta speciella skor anpassade för det.

Joggare som stretchar. Foto: Göran Assner Joggare som stretchar. Foto: Göran Assner

 

Sliter inte mer än någon annan träningsform

Ibland kan man höra folk påstå att jogging skulle vara en extra slitsam motionsform men så är inte fallet, menar Jon Karlsson. 
-I rätt dos sliter det inte på kroppen att jogga.
Det är det bara om man springer för mycket, med för dåliga skor och på hårt underlag.
De vanligaste belastningsskadorna är inflammationer i benhinnan och i hälsenan. Båda skadorna leder till smärta men brukar gå över av sig själva om du undviker att jogga ett litet tag.
- Det viktiga är att lyssna på kroppens varningssignaler. Kroppen säger ju ifrån, det gör ont av en anledning, säger han.
Under tiden går det utmärkt att både simma och cykla i samma utsträckning som du brukade jogga eftersom du inte belastar de skadade områdena på samma sätt.

Ingen jogging vid förkylning

Den enda andra anledningen till att inte jogga är om du är förkyld för då kan du drabbas av hjärtmuskelinflammation. Men det gäller alla andra fysiskt krävande aktiviteter också. Annars är det en bra träningsform som passar alla som kan springa, säger Jon Karlsson.
- Det är enkelt, billigt och alla kan.

Att tänka på innan du ger dig ut i joggingspåren

  • Se till att träningsskorna har bra stötdämpning.
  • Spring i skogen eftersom det ger ett mjukar underlag.
  • Ge dig inte på de längsta joggingturerna i början utan öka successivt.
  • Stretcha ordentligt efteråt.
  • Ha en vilodag mellan joggingturerna så att kroppen kan återhämta sig.

 

Text: Stefan Sarajärvi
Publicerad av: Redaktionen Sahlgrenska Universitetssjukhuset