Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Planerar du att besöka Sahlgrenska Universitetssjukhuset?

Om du har en avtalad tid och har symtom på luftvägsinfektion eller feber kontakta snarast avdelningen/mottagningen direkt eller via växel på 031-342 10 00. 

För närstående råder besöksförbud på samtliga mottagningar och vårdavdelningar endast med undantag för vårdnadshavare och ledsagare. Detta förutsatt att medföljaren inte har luftvägssymtom eller feber.

Läs mer här

Krisstöd under pandemi covid-19

Är du i behov av krisstöd?

Klicka här för att komma till det digitala krisstödscentret, läs informationsbladet ”Krisstöd under covid-19 – digitalt krisstödscenter” via länken nedan om hur du bokar tid.

Du kan även ringa till krisstödets telefon som är öppen vardagar kl 08 till 16: 031-343 03 20.

Krisstöd för närstående, allmänhet och personal

Sahlgrenska Universitetssjukhusets krisstöd ingår i krisberedskapen och har som funktion att ge krisstöd till närstående och personer i allmänheten som söker sig till sjukhuset med sin oro vid allvarliga händelser. Krisstöd är praktiskt, medmänskligt, psykosocialt stöd. De som jobbar med krisstödet är personal som arbetar med psykosociala insatser inom sjukvården. Krisstödjare ger inte medicinsk information och kan inte svara på frågor om vården, men de kan ge stöd i att klara av en kris.

Krisstöd erbjuds digitalt i form av kostnadsfria, bokningsbara videosamtal genom vårt digitala krisstödscenter, som finns i appen Mitt vårdmöte – VGR (även drop-in-mottagning 13-16). Personal på Sahlgrenska Universitetssjukhuset är också välkomna att söka krisstöd och kan då välja att boka en tid hos en krisstödjare som dessutom är personalstödjare, i mån av tillgång. Personal kan även gärna höra av sig till krisstödets telefonlinje 031-343 03 20, vardagar kl 08 till 16.

Krishantering på egen hand

Pandemin covid-19 är en allvarlig händelse som kommer att pågå under lång tid, som påverkar hela samhället, som innebär att alla som arbetar i sjukvården kommer att vara sysselsatta med att upprätthålla akut och oundgänglig vård, och som medför att fysiska möten bör undvikas. Hela samhället, på individuell och kollektiv nivå, behöver hjälpas åt.

  • Klicka här för information om hur människor kan hjälpa sig själva och varandra att klara av en kris.
  • Klicka här för tips om vart man kan vända sig om man upplever att man är i kris.
  • Klicka här för ett informationsblad om digitalt krisstödscenter.
  • Klicka här för information till dig som har en psykiatrisk diagnos.
  • Click here for information in english.

Om det digitala krisstödscentret

  • Bokningsbara videosamtal på 30 minuter för dig som är i kris med anledning av covid-19 erbjuds dagligen, 8-18 vardagar, 13-16 på helgen.
  • Drop-in-mottagning varje vardag 13-16.

Digitalt krisstöd hittar du i appen Mitt vårdmöte – VGR (finns där appar finns). Sök upp Sahlgrenska Universitetssjukhuset och krisstödscenter covid-19. Du behöver personnummer och Bank-ID för att använda tjänsten. Videosamtalen är kostnadsfria. Boka en bokningsbar tid hos någon av våra krisstödjare eller ställ dig i det virtuella väntrummet för drop-in-tid.

Via denna länk hittar du det digitala krisstödscentret

Har du frågor?

Kontakta Johannes Nordholm, krisstödssamordnare Sahlgrenska Universitetssjukhuset, johannes.nordholm@vgregion.se

 


Senast uppdaterad: 2020-04-28 09:02