Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Vanliga frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar kring covid-19, för dig som invånare, patient och närstående.

Har du akut behov av vård kan du alltid vända dig till sjukhuset eller larmnumret 112.  

Har du förkylningssymptom ska du inte besöka sjukhuset i onödan. Vänd dig i första hand till 1177 eller 1177.se. Det är för att undvika att smitta andra om du har covid-19. 

Sahlgrenska Universitetssjukhuset har (sedan 18 mars 2020) stängt samtliga entréer. Vid Sahlgrenska sjukhuset, Östra sjukhuset och Mölndals sjukhus finns entrévärdar som hjälper dig komma in och svarar på allmänna frågor. Vid SU:s övriga entréer kan du ringa på ringklockan.

Att Sahlgrenska Universitetssjukhuset stängt sina entréer är en försiktighetsåtgärd för att minska risken för smittspridning på sjukhusen och värna våra svårast sjuka och sköra patienter.

Om du som patient sedan tidigare har ett inbokat besök på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, inte har förkylningssymptom och inte fått din tid avbokad kan du besöka sjukhuset som vanligt.

Tänk på att ta med dig din besökskallelse till sjukhuset. Entrévärdarna hjälper dig vid sjukhusets entréer.

Just nu får sjukhusets mycket frågor kring vad som gäller för närstående vid patientbesök på sjukhuset. 

Vi försöker minimera besöken på sjukhuset i så stor utsträcknings som möjligt. Men har du behov av att besöka närstående på sjukhuset kan du naturligtvis besöka sjukhuset – efter överenskommelse med vårdavdelningen.

Vissa planerade besök, behandlingar och operationer på sjukhuset kommer att ställas in. Din mottagning kommer att i så fall höra av sig för mer information till dig. Vissa besök kan komma att genomföras digitalt eller per telefon, istället.

Som patient kan du känna trygg med att akutsjukvård pågår som vanligt, och alla medicinskt prioriterade behandlingar och besök genomförs.

Har du akut behov av vård och inte klarar dig själv hemma ska du naturligtvis vända dig till 112 eller sjukhuset.

Som patient kan du känna trygg med att akutsjukvård pågår som vanligt, och alla medicinskt prioriterade behandlingar och besök genomförs.

 

Läs mer om förlossning i samband med covid-19 under för mig som patient.

Om du med kort varsel behöver avboka din tid till någon av sjukhusets mottagningar, för att du har förkylningssymptom eller varit i kontakt med en person som är smittad av coronaviruset – kontakta din mottagning, så avbokar vi din tid utan någon kostnad.

Provsvaret kommer i regel inom ett dygn. Vården kontaktar alltid patienten så snart de har möjlighet.

Kontakta din vårdcentral för hjälp med läkarintyg.


Senast uppdaterad: 2020-08-11 10:47