Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Bristande uppföljning efter diskbråcksoperation, SU 2021-02609

Patient som opereras på grund av diskbråck. På avdelningen efter operation har patienten lite kvarstående besvär med domningar, vilka vid utskrivningen bedöms vara på tillbakagång.

Några dagar efter hemkomsten tillkommer ökad smärta och nedsatt känsel och rörlighet i foten. Patienten kontaktar då avdelningen, men sjuksköterska uppfattar inte att besvären har samband med operationen och hänvisar patienten till vårdcentral. Telefonkontakten dokumenteras inte i journal och först när patienten kommer på återbesök efter tre veckor konstateras att det finns en komplikation i form av droppfot och patienten får en skena som stöd.

Bristande information vid utskrivning om genomgånget ingrepp och kontaktuppgifter vid besvär, samt bristande hantering då patienten tar kontakt försenar handläggningen av patienten uppkomna symtom.

Den försenade handläggningen av patientens symtom innebar försenad hjälp med skena för droppfoten. Patienten har kvarstående besvär med droppfot sex månader efter operationen. 

Beslut från Inspektionen för vård och omsorg
2021-07-15

Ärendet avslutas.

Länk till beslut

 


Senast uppdaterad: 2021-08-03 10:17