3. Städning

Anvisningen gäller städning i allmänna utrymmen såsom matsal, tv-rum, tvättstuga samt vårdtagarens rum.

Varje enhet bör upprätta en städinstruktion/checklista där det framgår:

  • Var det ska städas t ex kök och/eller tvättstuga
  • Hur ofta olika utrymmen ska städas, t ex 2 gånger/vecka
  • När det ska städas, till exempel måndagar och torsdagar
  • Vad som ska rengöras, t ex säng, golvbrunn och handtag
  • Vem som ansvarar, t ex omsorgspersonal, lokalvårdare eller vaktmästare
  • Vilken städmetod t ex torr- eller våtmoppning eller fläckborttagning
  • Val av kemikalier

Städning sker för att hålla lokalerna rena och tilltalande samt för att minska risken för smittspridning och därmed öka patientsäkerheten. En rätt utförd städning hämmar förutsättningarna för tillväxt av mikroorganismer. Det kräver kunskap i rätt städteknik och basala hygienrutiner.
Punktstädning görs så snart som möjligt av person som är närvarande eller som först upptäcker förorening av till exempel drycker eller mat. Punktstädning utförs med rengöringsmedel och vatten. Bearbeta tills ytan är synligt ren.
Punktdesinfektion görs direkt och av den som upptäcker förorening av kroppsvätskor. Punktdesinfektion görs med ytdesinfektionsmedel med regörande effekt, tensid. Blöt en ren engångsdurk med riklig mängd och bearbeta tills ytan är synligt ren.

Rekommendationer vid rengöring/smittrening ur ett vårdhygieniskt perspektiv:

  • Följ basala hygienrutiner och klädregler avsnitt 2.
  • Handsprits- och tvålflaskor är engångsprodukter och ska därför aldrig fyllas på
  • Sprayflaska ska inte användas till exempelvis ytdesinfektionsmedel.
  • Dammsugare bör vara person-/rumsbundna.
  • Vid all rengöring av ytor bearbeta noggrant. Gnugga vid behov.
  • Rengör alltid från rent till smutsigt, uppifrån och ner.
  • Håll rent och orent material åtskilt
  • Vatten och rengöringsmedel blandas i ett litet kärl:
    - engångsduk/tvättlapp: doppa den rena engångsduken i lösningen och bearbeta ytan tills den är synligt ren. OBS! doppa engångsduken endast en gång i lösningen (detta för att inte förorena lösningen)
  • Vid behov punktdesinfektera med ytdesinfektionsmedel (med tensid)
  • Vid slutstädning av vårdtagares rum används alkoholbaserat ytdesinfektionsmedel med rengörande effekt (tensid) eller ett oxiderande ytdesinfektionsmedel (Virkon) på de ytor som ingår vid slutstädning:
    - engångsduk/tvättlapp: fukta den rena engångsduken med riklig mängd och bearbeta ytan tills den är synligt ren
  • Golv torkas med förfuktad golvmopp
  • Ta alltid ren mopp till varje rum/lägenhet, byt oftare om det behövs
  • Om flergångsmoppar används ska de tvättas i så hög temperatur som möjligt, minst 60 grader, efter varje användning. Om moppar körs i vanlig tvättmaskin kan grus förstöra maskinen
  • Om städvagn används rengörs och desinfekteras den efter varje användning

Rekommendationer vid slutstädning ur ett vårdhygieniskt perspektiv:

Slutstädning ska ske i samband med att vårdtagare:

  • Byter/lämnar vårdplats på korttidsboende
  • Byter/ lämnar permanentplats
  • Tillfrisknat efter exempelvis kräkningar/diarréer

Åtgärder som bör ingå vid slutstädning:

  • Sängens samtliga delar (även sänggrindar, underrede och ev. manöverdosa)
  • Sängbord inklusive lådor, undersidor av bordet m m
  • Sänglampa, radio, fjärrkontroll
  • Stol/pallmedicinteknisk utrustning (droppställningar, lift etc)
  • Garderob/skåp inklusive kontaktytor t ex handtag
  • Hjälpmedel för förflyttning och träning
  • Avfallsställning för soppåsar
  • Byte av hygienartiklar t ex toalettpapper vid tarmsmitta
  • Rengör handtag, strömbrytare, dörr- och fönsterkarmar, dörrar
  • Rengör spegel, mugg-, handduks- och toapappershållare
  • Rengör tvättställ, toalettstol, duschutrymme och golvbrunn
  • Golv torkas med förfuktad golvmopp

Städning kommun 

Länk till avsnitt 2 - Basala hygienrutiner och klädregler 

Senast uppdaterad: 2018-07-02 15:33