Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Planerar du att besöka Sahlgrenska Universitetssjukhuset?

Om du har en avtalad tid och har symtom på luftvägsinfektion eller feber kontakta snarast avdelningen/mottagningen direkt eller via växel på 031-342 10 00. 

För närstående råder besöksförbud på samtliga mottagningar och vårdavdelningar endast med undantag för vårdnadshavare och ledsagare. Detta förutsatt att medföljaren inte har luftvägssymtom eller feber.

Läs mer här

Digitala vårdmöten

Ett digitalt vårdmöte fungerar precis som ett vanligt besök, med skillnaden att du som patient inte behöver åka till mottagningen för att träffa din vårdgivare, utan kan göra det via ett videosamtal på din mobil, surfplatta eller dator.

Vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset kan du som patient idag kontakta din vårdgivare via appen Mitt Vårdmöte eller Skype via 1177 Vårdguidens e-tjänster. 

Vill du ses i ett digitalt vårdmöte?

Digitala vårdmöten införs nu på flesta av sjukhusets mottagningar. Kontakta din mottagning och berätta att du är intresserad av digitala vårdmöten. Din vårdgivare gör en bedömning om ett digitalt vårdmöte kan ersätta ditt besök på sjukhuset.

När du har fått kallelse till ett digitalt vårdmöte

För att genomföra ett digitalt vårdmöte behöver du följande utrustning:

  • mobiltelefon, surfplatta eller dator med tillgång till kamera
  • internet med bra uppkoppling
  • en lugn avskild plats där du inte riskerar att bli störd av någon eller något
  • headset rekommenderas för bästa ljud och din personliga sekretess

Fakturering

Ett videomöte kostar lika mycket som ett fysiskt besök. För barn och ungdomar till och med 19 år är det avgiftsfritt. Du som är över 19 år får en faktura efter mötet. Om du inte deltar eller avbokar senare än 24 timmar före avtalad tid får du en faktura.

Bilder

Foton som skickas eller tas under mötet lagras i din journal om vårdgivaren anser att det behövs för din vård och behandling. Borttagning av foton hos vårdgivaren följer samma regelverk som borttagning av journaltext.

Guider

Om du använder dator - gå till https://mittvardmote.vgregion.se/mittvardmote/ fungerar endast med webbläsare Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Om du använder en smart telefon - Ladda ner och installera appen ”Mitt Vårdmöte” från Google play eller App Store. Om du har fått en kallelse via sms innehållande en länk kan du logga in direkt.

Logga in - Starta appen och klicka på ”Mina sidor” och ”Logga in” vilket du gör med mobilt BankID. Första gången du loggar in får du acceptera användarvillkoren och du kan läsa om integritetspolicy i appen Mitt vårdmöte. Acceptera åtkomst till din kamera. 

Välj mottagning - Appen kommer ihåg vilken mottagning du valt nästa gång.

Genomför möte - När det är dags för ditt möte trycker du på knappen "Gå till besök". Det fungerar tidigast 15 minuter före mötet. Invänta samtal/påringning från din vårdgivare.

 

Om du har problem med anslutningen till mötet, prova följande åtgärder:

  •  gå ur appen och starta om appen
  •  söka dig till en plats för bättre mottagning
  •  ansluta dig till ett stabilt Wi-Fi-nätverk eller använda mobildata (3G-4G nät)

Ansluta från dator - Logga in i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Öppna ärenden. Klicka på länken i kallelsen till Skypemötet.

Om du inte har Skype för företag installerat - Klicka på länken i kallelsen. Ett nytt fönster öppnar sig. Välj alternativet ”Installera och anslut med Skypemötesappen”. Ange namn och godkänn pop-up.

  • Har du använt Skype för företag tidigare på din dator eller surfplatta kommer du istället anslutas direkt till mötet.
  • För att få ljud och bild, klicka på ljudikonen och videoikonen.
  • Lämna mötet genom att klicka på den röda luren.

Ansluta från smart telefon eller surfplatta - Installera appen Skype för företag (från Google Play Store eller App Store) innan mötet. Logga in i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Öppna ärenden. När du klickar på möteslänken i kallelsen får du en uppmaning från Skype för företag om att ansluta till mötet.

  • Öppna Skype för företag. Tryck på ”Anslut som gäst”.
  • För att få ljud och bild, klicka på ljudikonen och videoikonen.
  • Lämna mötet genom att klicka på den röda luren.

Om du har problem med anslutningen till mötet, prova följande åtgärder:

  •  gå ur appen och starta om appen
  •  söka dig till en plats för bättre mottagning
  •  ansluta dig till ett stabilt Wi-Fi-nätverk eller använda mobildata (3G-4G nät)

För dig som medarbetare

Ta del av lathundar, instruktioner och kontaktvägar för dig som medarbetare.

Intern sida

 


Senast uppdaterad: 2020-04-08 15:29