Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Planerar du att besöka Sahlgrenska Universitetssjukhuset?

Om du har en avtalad tid och har symtom på luftvägsinfektion eller feber kontakta snarast avdelningen/mottagningen direkt eller via växel på 031-342 10 00. 

Information till dig som ska besöka sjukhuset eller någon av sjukhusets lokaler

 

Digitala vårdmöten

Ett digitalt vårdmöte fungerar precis som ett vanligt besök, med skillnaden att du som patient inte behöver åka till mottagningen för att träffa din vårdgivare, utan kan göra det via ett videosamtal på din mobiltelefon, surfplatta eller dator.

Vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset kan du som patient idag kontakta din vårdgivare via något av följande sätt:

  • Appen Mitt vårdmöte
  • Cisco VMR

Vill du ses i ett digitalt vårdmöte?

Kontakta din mottagning och berätta att du är intresserad av digitala vårdmöten. Din vårdgivare gör en bedömning om ett digitalt vårdmöte kan ersätta ditt besök på sjukhuset.

När du har fått kallelse till ett digitalt vårdmöte

För att genomföra ett digitalt vårdmöte behöver du följande utrustning:

  • mobiltelefon, surfplatta eller dator med tillgång till kamera
  • internet med bra uppkoppling
  • en lugn avskild plats där du inte riskerar att bli störd av någon eller något
  • headset rekommenderas för bästa ljud och din personliga sekretess

Fakturering

Ett videomöte kostar lika mycket som ett fysiskt besök. Du får en faktura efter mötet. För barn och ungdomar till och med 19 år samt personer från 85 år det avgiftsfritt. Om du inte deltar eller avbokar senare än 24 timmar före avtalad tid får du en faktura.

Bilder

Foton som skickas eller tas under mötet lagras i din journal om vårdgivaren anser att det behövs för din vård och behandling. Borttagning av foton hos vårdgivaren följer samma regelverk som borttagning av journaltext.

Guider

Cisco VMR kan användas till digitalt möte mellan patient, vårdgivare och eventuella externa parter - till exempel anhörig, skola eller kommun.

Det krävs inga konton eller appar för att vara med.

Om du använder dator - gå till https://mittvardmote.vgregion.se/mittvardmote/ fungerar endast med webbläsare Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Om du använder en mobiltelefon eller surfplatta - Ladda ner och installera appen ”Mitt Vårdmöte” från Google play eller App Store. Om du har fått en kallelse via sms innehållande en länk kan du ladda ner appen via länken.

Barn under 13 år - Vårdnadshavare kan logga in och göra barnets ärenden tills hen fyller 13 år.  Från och med barnet fyllt 13 år behöver hen egen inloggning med Mobilt BankID.

Barn 13-17 år - När barnet fyllt 13 år behöver hen ha eget Mobilt BankID för att logga in i Mitt vårdmöte. Mobilt SäkerhetsID eller motsvarande fungerar inte. Vårdnadshavare behöver besöka banken tillsammans med barnet för att ansöka om Mobilt BankID. Är man två vårdnadshavare så krävs bådas närvaro eller fullmakt från den vårdnadshavare som inte är närvarande. Undantag kring identifieringsmetod kan göras efter överenskommelse med vårdgivaren.

Logga in - Starta appen och klicka på ”Mina ärenden” och ”Logga in” vilket du gör med Mobilt BankID. Första gången du loggar in får du acceptera användarvillkoren och du kan läsa om integritetspolicy i appen Mitt vårdmöte. Acceptera åtkomst till din kamera och mikrofon. 

Välj mottagning - Appen kommer ihåg vilken mottagning du valt nästa gång.

Genomför möte - När det är dags för ditt möte trycker du på knappen "Gå till besök". Det fungerar tidigast 15 minuter före mötet. Invänta samtal/påringning från din vårdgivare.

Instruktioner att ladda ner - Här hittar du som patient instruktioner för hur du kommer igång med digitala vårdmöten. Ta gärna del av filmen som visar steg för steg hur du använder dig av appen Mitt vårdmöte.

Bildstöd på olika språk

Om du har problem med anslutningen till mötet, prova följande åtgärder:

  •  gå ur appen och starta om appen
  •  sök dig till en plats för bättre mottagning
  •  anslut dig till ett stabilt Wi-Fi-nätverk eller använd mobildata (3G-4G nät)

För dig som medarbetare

Ta del av lathundar, instruktioner och kontaktvägar för dig som medarbetare.

Intern sida


Senast uppdaterad: 2021-10-11 13:14