Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Logopedi- och foniatrimottagning Sahlgrenska

Kontaktuppgifter

Telefon

Växeltelefon

Öppettider

måndag - torsdag
8:00 - 16:00
fredag
8:00 - 14:00

Besöksadress

Gröna stråket 5
413 46 Göteborg

Digitalt vårdmöte

Vår mottagning erbjuder digitala vårdmöten. På det viset kan du träffa din vårdkontakt i ett videomöte – via mobil, surfplatta eller dator.

Ett digitalt vårdmöte bokas av mottagningen, som också skickar en kallelse till dig med länk inför ditt videomöte.

Läs mer om digitala vårdmöten

Vi arbetar med diagnostik och behandling av patienter med röststörning, stamning, läpp-käk-gomspalt, öppet nasalt tal och sväljsvårigheter samt ger röstbehandling vid könsdysfori. Vi har logopeder knutna till CI-teamet som träffar barn som får hörselimplantat. Dessutom ges rehabilitering till vuxna som genomgått laryngektomi eller behandlats för någon form av huvud- halscancer, som påverkar tal och sväljning.

Söka vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär du har. Den informationen kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral eller annan läkare skriver en remiss till oss. Du kan också skriva en egen vårdbegäran.

Checklista inför ditt besök

Hos oss checkar du in själv via din mobil före besöket.

Självincheckning – checka in direkt

Självincheckning – så går det till

Ta med dig fotolegitimation, kallelse och eventuellt högkostnadskort.

Om du inte kan checka in med mobil, anmäl ditt besök i receptionen på Öron- näs- och halsmottagningen på våning 1. Se din kallelse för mer info.

Vi som arbetar här

Vi är logopeder som är specialiserade inom flera olika områden, samt medicinska sekreterare. Eftersom Sahlgrenska Universitetssjukhuset har ett utbildningsansvar förekommer det studenter på våra mottagningar. Du har som patient rätt att säga till om du inte vill ha studenter närvarande under sitt besök. Alla som arbetar här, personal och studenter, har tystnadsplikt.

Eftersom Sahlgrenska Universitetssjukhuset har ett utbildningsansvar har vi ibland läkare och sjuksköterskor från andra mottagningar och avdelningar. 
Alla som arbetar här, personal och studenter, har tystnadsplikt.

Synpunkter och klagomål på vården

Vårt mål är att ge dig god vård och ett gott bemötande. Om du har synpunkter på den vård, behandling eller det bemötande du har fått är vi mycket tacksamma om du låter oss få veta detta.

Lämna gärna dina synpunkter via 1177 Vårdguiden

Synpunkter och klagomål kan också lämnas via e-post eller post, läs mer här.

Ansvariga för mottagningen

Digitalt vårdmöte

Vår mottagning erbjuder digitala vårdmöten. På det viset kan du träffa din vårdkontakt i ett videomöte – via mobil, surfplatta eller dator.

Ett digitalt vårdmöte bokas av mottagningen, som också skickar en kallelse till dig med länk inför ditt videomöte.

Läs mer om digitala vårdmöten

Helena Löfhede

Enhetschef
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Senast uppdaterad: 2022-07-29 09:29