Kallelse för hörseltest saknade viktig information

Man|45
Av: Man|45

Jag bokade nyligen ett hörseltest på min vårdcentral för att jag misstänkte att min hörsel hade försämrats på en örat. För mig kom det inte som någon chock efter jag sedan födseln haft en hörselnedsättning i mellanregistret. Men jag insåg att det var dags att ta första steget mot eventuell hörapparat.

Kallelsen nämnde bara ett datum och en tid och en adress dit jag skulle ta mig. Väl framme så välkomnades jag av den person som skulle utföra audiogramet, hörseltestet, och jag fick svara på en del frågor. Men när hon kom till frågan om jag sköljt öronen tog det stopp. Mitt jakande svar innbar problem menade hon då man inte får skölja öronen mindre än två veckor före undersökningen. Jag hade, kanske inte helt övertänkt, sköljt öronen med Revaxör och ljummet vatten samma morgon. Hon gick för att konsultera en kollega. Svaret hon kom tillbaka med var en lättnad, det gick att göra undersökningen eftersom skäljning hemma inte pressar in vatten i innerörat.

Sedan följde själva undersökningen som utfördes i lugnt tempo utan stress. Men som vanligt är det svårt att avgöra om det svaga ljudet är ett pip eller brus i örat. Svårt att förstå för de som hör men en realitet för mig. Resultat var väntat och skönt att få bekräftat. Jag har fått sämre hörsel på vänster öra. Hon skulle rekomendera en läkare att skricka remiss. Det kändes bra att tagit steget som förhoppningsvis kommer leda till bättre hörsel och att man blir mindre osocial i "bullrig" miljö som barer och restauranger.

Men nu ställer jag mig frågan, vart är min remiss och hur länge skall jag behöva vänta? Vem skall jag jaga för att få svar?


 

Sahlgrenska Universitetssjukhuset kommenterar:

När det gäller remissfrågor ska patienten vända sig till den mottagning som utfärdat remissen. När remissen tas emot på Sahlgrenska Universitetssjukhuset skickar vi en remissbekräftelse.

Marie Rådberg
Verksamhetsutvecklare
Verksamhet Öron- Näs- och Halssjukvård

Anmäl