Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Goda tips för en mer harmonisk semester

Gro Sundell, enhetschef på Psykiatrimottagning utmattningssyndrom

Känner du pressen att maxa semestern? Eller börjar du redan få högre puls vid tanken på att börja jobba igen? Här får du tips på hur du undviker både semesterstress och att gå direkt in i jobbstressen efter semestern.

Det är grillkvällar, semesterresor, idylliska dagsutflykter, släktbesök, hemmafix och strandhäng. Ja, semestern kan ibland bli mer hektisk än vardagen när ambitionen är att försöka maxa ledigheten och göra allt det som inte hinns med annars. Det som är tänkt att vara en tid för återhämtning riskerar istället att bli en tid för utmattning. Gro Sundell är enhetschef på Psykiatrimottagning utmattningssyndrom vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Hon tycker att det är viktigt att vara realistisk i semesterplaneringen och se semestern för vad den är: en chans till återhämtning från jobb och vardag. Hon förespråkar därför en hälsosam själviskhet under semestertiden.

– Det första du ska tänka på är att det är din semester, inte någon annans. Det är viktigt att definiera vad det innebär för dig att ha semester och vad som ger återhämtning, för du kan inte ha semester utifrån andras önskemål. Du ska exempelvis inte åka runt till hela släkten bara för att de önskar det, säger hon.

Gro Sundell påpekar även att återhämtning ser olika ut för olika människor. För vissa sker återhämtningen med hjälp av bergsvandring och för andra genom att ta det lugnt i solstolen. Det är också viktigt att tänka på att även det som är roligt tar energi och att det inte behöver hända saker hela tiden för att semestern ska vara njutbar. Hon tycker även att det är viktigt att vara realistisk i förväntningarna på semestern och att arbeta med att minska stressen i vardagen överlag.

– Du klarar inte av att återhämta dig på fyra veckor om du är superstressad resten av året. Hemligheten är att skapa rum för återhämtning i vardagen så att du varje dag kan få lite återhämtning. Jag brukar säga att man ska ha en minisemester på 30 minuter varje dag för då är man kanske inte helt slut när semestern väl kommer.

Hon anser heller inte att det finns ett optimalt semesterupplägg. För de flesta kanske fyra sammanhängande veckor är bäst, men för andra kanske det passar bättre att ha enstaka veckor utspridda över sommaren. Man får helt enkelt känna efter vad som fungerar bäst för en själv. Däremot kan det vara bra att se till att börja mitt i veckan när det är dags att jobba igen efter semestern för att på så sätt få en liten mjukstart.

Om du redan känner stress inför att börja jobba igen är det viktigt att fundera över vad det är som stressar dig och om det är något du behöver förändra i ditt liv. Att inte känna sig utvilad efter semestern är nämligen ett varningstecken och bör helst tas upp med din chef för att se om det finns hjälp att få med prioritering av arbetsuppgifter. Att antingen själv eller med hjälp av chefen lära sig säga nej till arbetsuppgifter är en viktig del i ett balanserat arbetsliv, enligt Gro Sundell. Hon tycker även att människor borde tänka på sig själva så som de gör med sina mobiltelefoner.

 – Vi vill att vår mobiltelefon ska hålla hela dagen därför laddar vi den under natten så att den är fulladdad på morgon och räcker hela dagen. Har mobilen ett gammalt batteri kanske vi även laddar den under dagen. Det går visserligen att använda en mobiltelefon tills att den laddar ur helt, men då går den heller inte att använda alls under ett tag. Samma princip gäller för oss människor. Det är tack vare en god nattsömn och mikropauser under dagen som vi  laddar vår energi.

Text: Stefan Sarajärvi
Foto: Privat


Senast uppdaterad: 2019-07-25 13:29