Markant ökning av digitala vårdmöten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Uppdaterad:
Publicerad:

Som ett led i att minska smittspridningen råds invånare och patienter att inte besöka sjukhuset i onödan, men vården stannar inte upp för det. Tvärtom. På bara ett par veckor har antalet genomförda digitala vårdmöten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset mer än fördubblat

– Samhällssituationen visar tydligt på vikten av digital omställning i vården. Patienter och invånare förväntar sig att kunna nå oss digitalt. Med nya smarta digitala arbetssätt kan vi möta hälso- och sjukvårdens utmaningar framöver på ett klokt sätt, säger Boel Mörck, medicinsk informationsdirektör på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Totalt har antalet genomförda digitala vårdmöten i mars ökat med mer än 160 procent i jämförelse med samma tidsperiod förra månaden. Neurosjukvården på SU är en av de verksamheter som ökat användningen markant.

– Hos oss kommer nästan alla enheter att vara igång med digitala vårdmöten inom bara ett par dagar. Från att endast ett par stycken varit igång sedan tidigare, säger Fredrik Hansson, verksamhetsutvecklare inom Neurosjukvården på Sahlgrenska sjukhuset.

Han berättar också att de just nu utbildar andra verksamheter på sjukhuset och deras medarbetare i användningen av digitala vårdmöten.

– Vi började med att utbilda våra egna medarbetare, 5-6 personer per gång. Men nu utbildar vi flera hundra medarbetare om dagen, från hela sjukhuset, via Skype. Efterfrågan är enormt stor just nu. Jag sitter dessutom hemma vid mitt egna köksbord och genomför utbildningarna.

Arbetet med omställningen av vården och framförallt digitala arbetssätt har pågått inom SU och regionen sedan en tid tillbaka. Men man konstaterar att den rådande samhällssituationen verkligen fått effekt inom verksamheterna på sjukhuset när det gäller digitala vårdmöten.

– Vi ser att enheterna snabbt har börjat ställa om sina arbetssätt, bara de senaste veckorna. Det finns ett stort engagemang i att få igång digitala vårdmöten för att minska smittspridningen och därmed fortsatt kunna erbjuda patienterna en trygg och säker vård, säger Lorna Bartram, IT-strateg vid Centrum för Digital Hälsa på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.