Nu lanseras Sahlgrenskaliv - sjukhusets eget magasin

Publicerad:

Med det nya, digitala magasinet Sahlgrenskaliv blir universitetssjukhusets nyheter tillgängliga även utanför sjukhusets väggar, för både medarbetare och allmänhet.

I dag finns sjukhusets nya, digitala magasin tillgängligt på www.sahlgrenskaliv.se Här svarar Anders Goliger, Sahlgrenska Universitetssjukhusets kommunikationsdirektör, på tre frågor om det nya magasinet.

Vad är Sahlgrenskaliv?

– Magasinet för alla som är intresserade av vad som händer på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Sjukhusets samlade verksamhet är omfattande, vi är över 16 000 anställda med en enorm kompetens inom sjukvård, forskning och utbildning. Här pågår verksamhet dygnet runt, året runt och vi ser helt enkelt ett behov av ett nytt magasin för att dela med oss av vad som pågår. Här läser man om intressanta medarbetare, spännande forskning, unika patientberättelser, innovationer och nya arbetssätt. I början kommer det förstås vara stort fokus på forskning och nyheter som rör covid-19 – redan i dag publiceras en stor artikelserie som berättar ingående om de olika delarna av covidvården. På sikt kommer det bli fler nedslag i den ordinarie verksamheten.

Varför startar vi en ny tidning?

– Vi har saknat en kanal där vi på ett lättillgängligt sätt kan berätta om det som händer på universitetssjukhuset. Magasinet är en del av den kanalstrategi som sjukhusets styrelse har fattat beslut om. Med hjälp av Sahlgrenskaliv kan vi på ett enkelt sätt dela berättelser med varandra över hela sjukhuset, men också med allmänheten, vi vet att det finns ett stort intresse för universitetssjukhuset i det omgivande samhället. Att tidningen är digital är också ett steg i rätt riktning, tycker vi. Många medarbetare har efterfrågat en möjlighet att dela nyheter om sjukhuset i sina sociala medier eller på Linkedin, vilket inte är möjligt via intranätet. Nu får de den möjligheten.

Varför ska man läsa den?

– För medarbetarna är det en möjlighet att få ta del av vad som händer på resten av sjukhuset – att inspireras, känna igen sig eller känna stolthet över sina kollegor. För en nyfiken allmänhet är det en chans att få komma innanför sjukhusets väggar. Just nu bedömer vi det intresset som extra stort.

 

Fakta

Sahlgrenskaliv produceras av kommunikationsavdelningen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Tidningen är digital och uppdateras flera gånger i veckan. Alla som vill kan anmäla sig till nyhetsbrevet som kommer varannan vecka. För tips eller frågor, kontakta magasinets redaktör Maja Larsson: maja.larsson@vgregion.se

www.sahlgrenskaliv.se