Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Planerar du att besöka Sahlgrenska Universitetssjukhuset?

Om du har en avtalad tid och har symtom på luftvägsinfektion eller feber kontakta snarast avdelningen/mottagningen direkt eller via växel på 031-342 10 00. 

För närstående råder besöksförbud på samtliga mottagningar och vårdavdelningar endast med undantag för vårdnadshavare och ledsagare. Detta förutsatt att medföljaren inte har luftvägssymtom eller feber.

Läs mer här

På Smärtcentrum har pandemin skapat nya vägar att möta smärtan

Publicerad:

På Smärtcentrum har rådande pandemi inneburit en stor omställning i relationen till patienter. Här har digitala vårdmöten ökat med 100 procent, vilket innebär att många patienter har kunnat få den vård de har rätt till trots att sjukhuset har varit mindre tillgängligt.

– För Smärtcentrum har rådande pandemi lett till en värdefull verksamhetsutveckling. Resultatet har blivit att vi fortsatt har kunnat ta emot nya patienter och hjälpa dem som redan är under behandling, fast under andra former än tidigare, säger Ann-Charlotte Eliasson, vårdenhetschef på Smärtcentrum.

Smärtcentrum, på Östra Sjukhuset, är ett sjukhusövergripande kompetenscentrum för patienter med akut, cancer- och långvarig smärta i behov av specialistvård. I början av pandemin bokades alla nybesök och återbesök om till digitala vårmöten för att i nuläget utgöra en majoritet av besöken vid Smärtcentrum. I det digitala mötet möter patienten sin vårdgivare utan att fysiskt besöka Smärtcentrum.

– Detta har inneburit att man har kunnat minska smittspridningen, minskat restiden för patienten samt minskat påverkan på patienternas arbetsliv och fritid. Det har även förenklat för de patienter som har svårt för att ta sig till Smärtcentrum samt minskat miljöpåverkan.

Flertalet patienter återkopplar att digitala vårdmöten fungerar bra. Både patienter och medarbetare på Smärtcentrum är positivt överraskade över att tekniken fungerar så väl och att de digitala vårdmötena håller god kvalitet. För de patienter som önskar får sedvanlig uppföljning via telefon. 

Fakta:

På mottagningen arbetar olika yrkeskategoriers som till exempel smärtsjuksköterska, fysioterapeut, psykolog, administratör, medicinska sekreterare, vårdenhetschef, sektionschef och specialistläkare inom anestesi, psykiatri, allmänmedicin och invärtesmedicin. Samtliga yrkeskategorier ställde om i rekordfart från fysiska besök till digitala vårdmöten.

Patienter med långvarig smärta remitteras hit från hela Västra Götalandsregionen framför allt från primärvård och specialiserad sjukvård i Göteborgsområdet. De handlägger även remisser från hela södra och västra Sverige.

Smärtcentrum arbetar nu fortsatt med att ta fram patientutbildningar via stöd- och behandlingsplattformen, för att öka tillgängligheten och nå fler patienter med långvarig smärta.


Publicerad: