Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Planerar du att besöka Sahlgrenska Universitetssjukhuset?

Om du har en avtalad tid och har symtom på luftvägsinfektion eller feber kontakta snarast avdelningen/mottagningen direkt eller via växel på 031-342 10 00. 

För närstående råder besöksförbud på samtliga mottagningar och vårdavdelningar endast med undantag för vårdnadshavare och ledsagare. Detta förutsatt att medföljaren inte har luftvägssymtom eller feber.

Läs mer här

Sahlgrenska Universitetssjukhuset distansutbildar patienter i hjärtkunskap

Publicerad: Uppdaterad:

Sahlgrenska Universitetssjukhuset har i samarbete med 1177 utvecklat en digital hjärtskola för patienter som vårdats för akut kranskärlsjukdom. Utbrottet av covid-19 var inte en anledning till projektets uppkomst, men påskyndade däremot lanseringen av hjärtskolan.

– Det häftiga i den här processen är hur alla inblandade steppade upp för att vi skulle kunna lansera så snabbt som möjligt. Vi har i veckan haft en intensivutbildning för administratörerna på hjärtavdelningen, sjuksköterskorna på hjärtmottagningen och fysioterapeuterna på hjärtrehabiliteringen, säger Maria Bäck, specialistfysioterapeut, initiativtagare och projektledare för den digitala tjänsten.

Det finns ett stort informationsbehov hos patienter med kranskärlssjukdomar, inte minst hos personer som drabbats av en akut hjärtsjukdom. Den digitala hjärtskolan utbildar patienter i förebyggande eftervård, som hur man ska träna, medicinera och äta, men ger även råd och krisstöd.

– Digital information om det här ämnet var efterfrågat långt innan coronaviruset och social distansering. En anledning är att patienter vill kunna ta del av materialet flera gånger och att man vill ha möjligheten att lära sig tillsammans med närstående.

Hjärtskolan har tidigare ägt rum på plats på sjukhuset men endast hälften av de berörda patienterna har haft möjlighet att delta. Orsaken tros vara att träffarna skedde på dagtid, då många arbetar, eller att patienter inte har kunnat att ta sig till sjukhuset. I och med covid-19 ställdes de fysiska träffarna in, och det blev ännu svårare få ut nödvändig information till hela patientgruppen.

– Som tur var hade vi den digitala hjärtskolan som nästan var färdigutvecklad och alla hjälptes åt i en kraftsamling att slutföra projektet. Det har funnits ett stort engagemang från alla som jobbat med det här. Det känns fantastiskt att alla lägger in en högre växel i behövande tider, säger Maria Bäck.

Den digitala hjärtskolan har finansierats av Innovationsfonden och utvecklats av en rad olika professioner i hjärtrehabiliteringsteamen vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och personal från 1177. Även patienter från Riksförbundet HjärtLung har deltagit för att utvärdera tjänstens innehåll.

– Det känns värdefullt. På så sätt säkerställs det att informationen är meningsfull och viktig för våra patienter.

Fakta digital hjärtskola
Den digitala hjärtskolan är ett samarbete mellan Sahlgrenska Universitetssjukhus och 1177:s Stöd- och behandlingstjänster. Patienter får behörighet till tjänsten via sin vårdkontakt och loggar in med sitt BankID.


Publicerad:
Uppdaterad: