Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Planerar du att besöka Sahlgrenska Universitetssjukhuset?

Om du har en avtalad tid och har symtom på luftvägsinfektion eller feber kontakta snarast avdelningen/mottagningen direkt eller via växel på 031-342 10 00. 

För närstående råder besöksförbud på hela sjukhuset samt vårdavdelningar endast med undantag för vårdnadshavare och ledsagare. Detta förutsatt att medföljaren inte har luftvägssymtom eller feber.

Information till dig som ska besöka sjukhuset eller någon av sjukhusets lokaler

 

Patientmedverkan

Här beskrivs Sahlgrenska Cancer Centers strategi kring patientmedverkan.

En avgörande strategi för SCC är att, i enlighet med Sahlgrenska Universitetssjukhusets kärnvärden och i nära samarbete med patientföreträdare, säkra varje cancerpatients delaktighet i utformandet av vården. WHO definierar det som en process där människor ges större kontroll över beslut och handlingar som påverkar deras hälsa. Det ska ses både som en individuell och en samhällelig process.

  • Alla patienter ska ha lika tillgång till den bästa cancervården.
  • Genom ett multidisciplinärt deltagande och en pågående diskussion inom SCC, där patienten informeras och involveras för gemensamt beslutsfattande, skapar vi bästa möjliga vård och behandling till varje cancerpatient.
  • Varje patient ska ha möjligheten att få ny medicinsk bedömning.
  • Genom att varje patient har namngivna personer i sitt vårdteam (kontaksjuksköterskor eller andra yrkeskategorier inom teamet) som enkelt kan nås för att ställa frågor och få stöd, säkras patientens rätt att diskutera prioriteringar och val för att nå så god livskvalitet som möjligt.
  • Under hela sin cancerresa ska patienten vid behov kunna få tillgång till bästa möjliga stödjande och palliativa vård.
  • Varje patient ska få och vara delaktig i framtagandet av en tydlig, planerad och uppnåelig plan för överlevnad och rehabilitering.
  • Alla enheter tar in och använder sig av information om patientens upplevelse, för att löpande förbättra vården.

Läs mer: På Barncancercentrum är patientcentrerad vård en självklarhet

Patientmedverkan är centralt i Sahlgrenska Cancercenters arbete. Barncancercentrum är en förebild i det arbetet. Där är patientcentrerad vård en självklarhet för att klara uppdraget.

– För oss är det uppenbart. En treåring som tycker doktorn är dum springer ju ut, säger Karin Mellgren, chef på barncancercentrum på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Här kan du läsa hela artikeln om Barncancercentrum


Senast uppdaterad: 2021-05-17 17:36