Frågor och svar

Varför måste jag vänta så länge? När är det min tur?

Väntetiden på akuten varierar. Det går inte att ge en exakt väntetid.

Det som främst avgör hur länge du kommer att få vänta är hur allvarligt ditt tillstånd är. De som är mest sjuka eller svårt skadade går alltid först. Vi tar även hänsyn till sköra äldre. Därefter hur länge du har väntat.

Därför kan någon som precis har kommit till akutmottagningen, men som är i större behöv av vård, få hjälp före dig även om du väntat längre än dem.


Jag har remiss, varför måste jag vänta?

En remiss innebär att vårdcentralen anser att du behöver bedömas här på akuten. Du kommer precis som andra prioriteras efter symtom och värden. 


En person som kom in efter mig har redan fått hjälp. Har ni glömt mig?

Det första som sker när du träffar en sjuksköterska är att vi gör en triagering, eller bedömning av ditt tillstånd och i vilken prioritet du behöver akut hjälp i förhållande till övriga patienter. Denna prioritering kan hela tiden ändras då nya, svårare sjuka patienter kommer in på akuten. Vi har inte glömt dig.


Jag mår sämre nu än när jag kom, vad gör jag?

Vi vill att du säger till direkt om du känner dig sämre så att vi kan göra en ny bedömning av dig. Detta gäller till exempel akut tilltagande ögonsmärta.


Jag orkar inte vänta längre, jag vill gå hem

Om du väljer att gå hem är det på eget ansvar. Om du har träffat en sjuksköterska vill vi att du meddelar oss så att vi kan skriva ut dig och inte behöver leta efter dig.  


Det är tomt i väntrummet, varför måste jag vänta?

Även om det ser lugnt ut i väntrummet kan det vara full aktivitet inne på akutmottagningen. En del patienter kommer in med ambulans, om deras tillstånd är mer akut tar vi hand om dem först.

Vi har också patienter som väntar inne på rummen, och en del kan ha gått iväg en stund efter att ha pratat med personalen.


Varför får en del patienter ta med anhöriga och andra inte?

En anhörig eller annan närstående får gärna vara med vid besöket. 


Jag är hungrig, jag är törstig

I väntrummet finns varuautomater där du kan köpa något att äta och dricka. Sjukhuset ansvarar inte för automaterna, då denna tjänst tillhandahålls av externa företag. Vid sjukhusets huvudingång finns både café och Pressbyrån.   


Jag behöver ladda min telefon, finns det laddare att låna?

Det finns i dagsläget dessvärre inga mobilladdare att låna. 


Jag behöver gå på toaletten, var finns den?

Det finns en toalett bredvid det så kallade Triagerummet vid ingången samt en liten toalett i väntrummet.


Hur får jag en kopia på mina provsvar och min journal?

Via 1177 får du tillgång till dina journaler och provsvar.


Går det att boka en tid?

Man har vanligtvis fått en bokad preliminärtid på ögonakuten som är just preliminär, det vill säga att man kan få vänta.

Har man inte fått en bokad tid får man prata med sjuksköterska/optiker i Triagerummet vid ingången först.


Jag har jätteont, kan jag få hjälp med smärtlindring?

Om du har smärta som du känner att du inte kan hantera så vill vi att du säger det till personalen vid din första bedömning.


Vart kan jag vända mig om jag har klagomål?

Har du förslag till förbättringar, synpunkter, beröm eller klagomål tar vi gärna emot dem via våra etablerade kanaler. Läs mer här.


Chatta med Liv