Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Planerar du att besöka Sahlgrenska Universitetssjukhuset?

Om du har en avtalad tid och har symtom på luftvägsinfektion eller feber kontakta snarast avdelningen/mottagningen direkt eller via växel på 031-342 10 00. 

För närstående råder besöksförbud på samtliga mottagningar och vårdavdelningar endast med undantag för vårdnadshavare och ledsagare. Detta förutsatt att medföljaren inte har luftvägssymtom eller feber.

Läs mer här

Handkirurgimottagning

Kontaktuppgifter

Telefon

Telefontider

Från 1/6 till 31/8
måndag - fredag 7:30 - 12:00

Växeltelefon

Öppettider

måndag - torsdag 8:00 - 16:00
fredag 8:00 - 12:00

Besöksadress

Blå Stråket 3
413 46 Göteborg

Yttre vägbeskrivning

Hållplats: SAHLGRENSKA HUVUDENTRÉ. .

Inre vägbeskrivning

Gå till huvudentrén, entréplan, Sahlgrenska sjukhuset. Gå direkt till höger och vänta i lobbyn

Västtrafik - reseplaneraren

Postadress

Sahlgrenska Universitetssjukhuset Handkirurgmottagning
Blå stråket 3 entréplan
413 45 Göteborg

Digital mottagning - Mitt vårdmöte

Vi erbjuder digitala vårdmöten vilket innebär att du via din mobil, surfplatta eller dator kan få ett videomöte med din vårdkontakt.

Mötet bokas av mottagningen och du får en kallelse både via mail och SMS med en länk. Mer information finns på Digitala vårdmöten.

Välkommen till vår digitala mottagning!

1177 Vårdguidens e-tjänster

1177 Vårdguidens e-tjänster möjliggör digital kommunikation mellan vårdgivare och invånare på ett säkert sätt. Tjänsterna är kostnadsfria och kan ses som ett komplement till andra sätt att komma i kontakt med vården. Genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du som invånare utföra dina vårdärenden på tider som passar dig själv.

För att få tillgång till 1177 Vårdguidens e-tjänster behöver du gå in på 1177 vårdguiden och följa instruktionerna. Här finner du mer information och filmer som visar hur du går tillväga: https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/E-tjanster/

1177 Vårdguiden

Till patienter som väntar på operation

Vi har för närvarande förlängd väntetid till planerad operation. Ledningen arbetar aktivt med att avhjälpa detta problem. 

Inom de framtagna vårdavtalen finns det begränsningar för vilka diagnoser andra vårdgivare kan behandla. Därav kan väntetiden vara olika lång för olika diagnoser.

Den förlängda väntetiden gäller inte tillstånd som kräver akut operation.

Verksamhetschef, Carina Reinholdt

Hälsocoach online

Stärk din hälsa och må bättre i vardagen. Boka din egen hälsocoach som du träffar i mobilen eller surfplattan: Hälsocoach online

Vi behandlar främst skador och sjukdomar så som nerv-, kärl-, hud- och skelett problematik på händer och handleder. Vi tar emot patienter från hela Västra Götalandsregionen och när det gäller högspecialiserad vård är upptagningsområdet i vissa fall hela landet. Våra patienter är i alla åldrar. De flesta ingrepp görs polikliniskt vilket innebär att du som patient kan gå hem samma dag. Vid större operationer och/eller komplicerade sjukdomar läggs du in på handkirurgisk avdelning. Viss handkirurgi behandlas av närliggande specialiteter så som ortopedi.

Söka vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär du har. Den informationen kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral eller annan läkare skriver en remiss till oss. Du kan också skriva en egenremiss, mer information om det finner du här. Nedan finner du blankett för egenremiss till verksamhet handkirurgi:

Blankett för egenremiss

Remissadress:

Adress:
Remissportalen
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
413 45 Göteborg

Detta gäller INTE akutremisser som fortsätter enligt ordinarie flöde.

Checklista inför ditt besök

  • Ta med dig fotolegitimation och kallelse.
  • Anmäl ditt besök vid incheckningen.
  • Ta med ifylld hälsodeklaration (se blanketter för hälsodeklarationer under rubriken 'operationsinformation' till höger).
  • Betalning sker vid ankomst, och vi accepterar kontant- och kortbetalning eller betalning mot faktura.
  • Behöver du en tolk ber vi dig att kontakta oss så fort som möjligt. Vi accepterar endast auktoriserad tolk. Närstående får gärna följa med, men inte som tolk.
  • Under rubriken 'operationsinformation' till höger finner du mer information inför din operation. 

Vi som arbetar här

På vår mottagning finns bland annat undersköterska, sjuksköterska, läkare, fysioterapeut och arbetsterapeut. 

Eftersom Sahlgrenska Universitetssjukhuset har ett utbildningsansvar förekommer det studenter på våra mottagningar och avdelningar. Du har som patient rätt att säga till om du inte vill ha studenter närvarande under ditt besök. Alla som arbetar här, såväl personal som studenter, har tystnadsplikt.

Kontakt

Medicinsk rådgivning/recept

Telefon: 031 - 342 78 97, knappval 1, måndag - fredag  07:30 -12:00.

Operationskoordinatorer

Telefon: 031 - 342 78 97, knappval 2, måndag -  torsdag 08:00 -12:00, fredag stängt. 

Tidbokning/remiss

Telefon: 031 - 342 78 97, knappval 3, måndag - torsdag 13:00 - 15:00, fredag stängt. 

Handrehabilitering

Telefon: 031 - 342 88 95, knappval 4, måndag - fredag kl. 08:00 - 15:00.

Incheckning

Telefon: 031 -342 76 44

Frågor rörande betalning i öppenvård och frikort, måndag -torsdag 13:00 -15:00, fredag 09:00 -11:00

Synpunkter

Vårt mål är att ge dig god vård och ett gott bemötande. Om du har synpunkter på den vård, behandling eller det bemötande du har fått, är vi tacksamma om du låter oss få veta detta. Lämna dina synpunkter till:

Kristina Larin, verksamhetsassistent
Telefon: 031 - 342 85 30
E-post: kristina.larin@vgregion.se

 

Lena Hansson

Vårdenhetschef
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Digital mottagning - Mitt vårdmöte

Vi erbjuder digitala vårdmöten vilket innebär att du via din mobil, surfplatta eller dator kan få ett videomöte med din vårdkontakt.

Mötet bokas av mottagningen och du får en kallelse både via mail och SMS med en länk. Mer information finns på Digitala vårdmöten.

Välkommen till vår digitala mottagning!

1177 Vårdguidens e-tjänster

1177 Vårdguidens e-tjänster möjliggör digital kommunikation mellan vårdgivare och invånare på ett säkert sätt. Tjänsterna är kostnadsfria och kan ses som ett komplement till andra sätt att komma i kontakt med vården. Genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du som invånare utföra dina vårdärenden på tider som passar dig själv.

För att få tillgång till 1177 Vårdguidens e-tjänster behöver du gå in på 1177 vårdguiden och följa instruktionerna. Här finner du mer information och filmer som visar hur du går tillväga: https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/E-tjanster/

1177 Vårdguiden

Till patienter som väntar på operation

Vi har för närvarande förlängd väntetid till planerad operation. Ledningen arbetar aktivt med att avhjälpa detta problem. 

Inom de framtagna vårdavtalen finns det begränsningar för vilka diagnoser andra vårdgivare kan behandla. Därav kan väntetiden vara olika lång för olika diagnoser.

Den förlängda väntetiden gäller inte tillstånd som kräver akut operation.

Verksamhetschef, Carina Reinholdt

Hälsocoach online

Stärk din hälsa och må bättre i vardagen. Boka din egen hälsocoach som du träffar i mobilen eller surfplattan: Hälsocoach online

Peter Axelsson

Medicinskt ansvarig

Senast uppdaterad: 2020-09-15 08:04