Specialisten svarar: Proteinpuddingar och kvarg är okej - men behövs inte

2018-02-02

Just nu översvämmas marknaden av proteinprodukter som kvarg och puddingar. De är okej - men du kan lätt mätta behovet av extra protein vid träning genom att äta lite mer, enligt näringsfysiolog Ingrid Larsson.

Mejeriavdelningarna i matvaruaffärerna har aldrig haft ett så stort utbud som nu av produkter med protein. En del utgörs av mjölkprodukter med mer protein än ursprungsprodukten. De senaste åren har utbudet av proteinrika varianter av yoghurt, kvarg och så kallade proteinpuddingar ökat.

Specialisten Ingrid Larsson, näringsfysiolog på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, svarar på frågor om intag av protein.

Vad är protein och vilken funktion har det i kroppen?
- Protein är ett av de tre energigivande näringsämnena i maten. De två andra är kolhydrat och fett. Vi behöver protein för att kunna växa (barn, ungdomar och gravida) och för reparation av exempelvis muskler. När vi är färdigväxta och har tillräckligt med energi att äta använder vi inte protein som primär energikälla och vi lagrar inte överskott av protein. Det betyder att äter vi mer protein än vad vi behöver kommer proteinet att brytas ned i levern och lämna kroppen via njurarna.

Behöver vi extra protein vid träning?
- Om vi tränar regelbundet och intensivt, särskilt styrketräning, kan vissa personer behöva något mer protein än andra. Detta extra proteinbehov täcks utan svårigheter genom att man äter mer när man tränar. Ju mer vi tränar desto mer kan vi äta utan att öka i vikt.

Kan man överdosera protein?
- När man får proteinet via mat och dryck och är för övrigt frisk är det svårt att överdosera protein. Näringsämnena är lagom koncentrerade i maten så äter man varierat behöver man inte tänka på om man får för lite eller för mycket i sig av olika näringsämnen. Levern och njurarna är två av de organ effektiva i att bryta ned och transportera ut ämnen ur kroppen som vi inte behöver.

Proteinpudding kan vara ett nyttigt mellanmål vid träning Proteinpudding kan vara ett nyttigt mellanmål vid träning

Är det nyttigt med kvarg och proteinpuddingar?
- Dessa produkter är ofta magra vilket gör att de innehåller ”lagom” med energi. De är näringsrika och tack vare sitt höga proteininnehåll, mättande livsmedel. Flera varianter innehåller inte något tillsatt socker. En bägare med kvarg eller proteinpudding kan vara ett mättande mellanmål eller ätas i samband med träning istället för choklad, godis, glass eller bulle.

- De kan även vara en del av en för övrigt balanserad måltid. Äter man produkterna i tillägg till sitt vanliga intag av mat i tron att de är extra nyttiga kan man, om man är tillräckligt ihärdig, skaffa sig ett viktproblem. Som vanligt är lagom bäst.