Dags att föda?

Senast ändrad 2015-12-08 av Anna-Karin Ringqvist Verksamhetsutvecklar

Vi på Sahlgrenska Universitetssjukhuset erbjuder all den kompetens och specialistkompetens som behövs för att du och ditt barn ska få en trygg förlossning. Våra förlossningsenheter finns på Mölndals sjukhus och på Östra sjukhuset.

Varje förlossning är unik och vi strävar efter att tillgodose de önskemål ni som föräldrar har. Vi försöker tillvarata era egna resurser. Vi vill skapa en trygg miljö som är så naturlig och säker som möjligt, för dig som blivande förälder och för det väntade barnet.

Du får stöd och vägledning av barnmorskan under förlossningen. Har du behov av smärtlindring såsom lustgas eller EDA (ryggradsbedövning), erbjuder vi det alla tider på dygnet.

Efter att barnet fötts flyttar ni till vår eftervårdsavdelning. Vården och tiden ni stannar på avdelningen är anpassad efter era behov.

Ring vår förlossningskoordinator innan ni åker! Telefon 031 343 12 50.

Så går det till

Dags att åka in?
Du känner bäst själv när det är dags att åka in. Så länge det känns bra är det oftast bäst att vistas i sin hemmiljö. Du kan förbereda dig med att vila, lyssna på musik, titta på film eller kanske sova en stund. Ät gärna en måltid. När du känner att du behöver stöd och hjälp är du välkommen att kontakta oss inom förlossningsvården. Tror du att "vattnet har gått" kontaktar du vår obstetriska mottagning eller vår förlossningskoordinator.

En del kvinnor har förvärkar under flera dygn, medan kroppen förbereder sig för förlossning. Då kan man ha hjälp av:

ett bad eller en varm dusch
värme
massage
avslappning i form av profylax, om du tränat profylax under graviditeten
två tabletter Alvedon eller två tabletter Panodil, 500 mg var sjätte timme
Du är alltid välkommen att ringa till vår förlossningskoordinator om du vill prata med oss.

Bra att ha med sig
När tiden för förlossning närmar sig kan det vara bra att tänka på vad du ska ta med dig när du åker in.
Ta med: legitimation

Det här kan också vara bra att ha:

tofflor och eventuellt en morgonrock
privata kläder till dig och barnet, även om sjukhuskläder finns
bärtop/bärsjal
liten bomullsmössa till barnet
mobiltelefon
kamera
toalettsaker
favoritmusik
favoritdrycker och eventuella mellanmål.
Kaffe och te finns för självservering på avdelningarna. Mikrovågsugn finns också tillgänglig. För anhöriga finns kiosk och matsal på sjukhusområdet.

Din partner kan hjälpa till
Det är en stor sak när ett barn ska födas – den verkliga födelsedagen! Vi kommer att göra allt för att du och din partner ska känna er trygga hos oss. Alla förlossningar är unika men det finns en hel del som du och din partner kan göra för att hjälpa processen framåt, spara energi och orka hela vägen. Här kommer en kortfattad information om hur du kan möta livmoderns sammandragningar och arbeta under värkarbetet. Fråga gärna om du undrar över något! Vi finns här för er!

Tillsammans!
Ert barn är på väg att födas! Det kan ta olika lång tid och upplevas på olika sätt. Fokusera på en värk i taget. Det är bara den här värken som du vet något om just nu. Strunta i de som kommer sen. Här och nu!

Försök njuta och "fira" det du har klarat av så här långt. Steg för steg kommer du närmare målet och snart är resan över. Ju mer kraftfulla värkarna är ju bättre är det om du som partner kan vara nära. Fysisk beröring – även om det bara handlar om en hand på axeln – lugnar och bidrar till att stärka värkarna och minska smärtan. Tillsammans med er arbetar vi för att ni ska få en så positiv upplevelse som möjligt. Våga fråga – vi visar!

Slappna av!
Lättare sagt än gjort ibland. Men det gör mindre ont om du slappnar av. Du sparar energi och behåller lättare känslan av kontroll och närvaro. Här och nu är nyckelord.

När du känner att värken är på väg:

Ta ett djupt andetag in genom näsan.
Andas ut genom munnen och slappna av i hela kroppen.
Släpp taget och dyk in i dig själv och värken.
Följ med! Försök tänka att du följer med istället för att kämpa emot – ungefär som när du rider på en våg. Under värken: Slappna av i ansiktet, händerna och fötterna. Som partner kan du påminna och hjälpa din kvinna att slappna av genom att säga ord som: Tung, sjunk, avslappnad. Slappna av i ansiktet...

Knätrycket
Sitt med rumpan långt fram på stolen eller sängen. Ha ett bra stöd i ryggen. När värken kommer tar du ett djupt andetag in genom näsan. När du andas ut genom munnen trycker din partner in knäna inåt/uppåt och håller kvar dem så under hela värken.

Fortsätt att andas och anpassa andetagen till styrkan i värken. Som partner – tänk på att luta dig nära mamman och använda kroppen som hävstång, det är annars lätt att bli trött i armarna. Påminn mamman gärna om att fortsätta slappna av. Det brukar också vara skönt om du andas tillsammans med mamman. Bra andningsteknik kan  lindra smärtan och underlätta avslappning.

Bäckenpressen
Om du som mamma står på golvet eller knäna brukar det vara skönt om någon trycker på höfterna under värken. Fortsätt att andas och försök slappna av i kroppen och ansiktet. När värken kommer håller du som partner händerna om hennes höfter och trycker dem upp och ihop under värken.

Anmäl
Bevaka
Tipsa
Patient wiki

Sidan som beskriver Dags att föda? är öppen för att både patienter och vårdpersonal tillsammans ska kunna bidra till informationen. Syftet är att ge en så korrekt och relevant beskrivning som möjligt av den vård som erbjuds vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Tänk på att du i första hand alltid ska följa de råd, rekommendationer och ordinationer som din läkare ger dig, oavsett vad du läser i generella beskrivningar.

Dags att föda? ingår i tema Tema förlossning