Fallprevention

Vi vill ge dig förslag på hur du kan påverka din vardag.
Med dessa råd kan du själv minska risken att falla.

MAT OCH DRYCK
Grundförutsättningen för en god hälsa är näringsrik och varierad mat.
Energi och näring behövs flera gånger om dagen hela livet.
Nattsömnen blir bättre av ett mellanmål på kvällen.
Kalcium och D-vitamin behövs för att bibehålla ett starkt skelett. Kalcium finns rikligt i mjölk, fil, yoghurt och ost, men även i gröna bladgrönsaker som nässlor, spenat och grönkål.
D-vitamin får vi från solljuset under sommarhalvåret samt i livsmedel som lax, makrill, sill, tonfisk och ägg.
För lite vätska kan göra dig yr, ostadig och trött. Det är därför viktigt att dricka regelbundet under dagen, även när du inte är törstig.

TIPS OCH RÅD
Har du trygghetslarm så var noga med att alltid ha det på dig, även på natten samt vid bad och dusch. Det tål vatten!

  • Ha en telefon vid sängen, gärna bärbar.
  • Ta det lugnt och stressa inte när det ringer på dörren eller i telefon. Meddela dina närstående att det kan ta tid innan du hinner öppna/svara.
  • Be dina närstående om hjälp när du känner dig osäker, de hjälper dig säkert mer än gärna.
  • Fixartjänsten i din stadsdel eller kommun kan hjälpa dig med enklare göromål.


AKTIVITET & TRÄNING
Det är viktigt att röra på sig, det är aldrig för sent att börja!

Exempel på motion är dagliga promenader, hushållssysslor, trädgårdsarbete och dans.
Det är bra att variera mellan aktivitet och vila. Kroppen behöver tid för återhämtning.
Tänk på att ta trappan när du kan - det är också träning!

DIN BOSTAD
Se till att ha en god framkomlighet i bostaden och runt sängen.

Badrum - Använd något att sitta på i ditt badkar eller i duschen
Belysning - Skaffa en bra belysning och ha gärna en lampa tänd under natten
Kök - Placera köksredskap och porslin så att du lätt når dem
Mattor - Ta bort mattor som utgör fallrisk. Använd gärna halkskydd under mattor
Möbler - Använd stol med armstöd, det underlättar vid uppresning samt när man sätter sig
Sladdar - Fäst lösa sladdar, gärna längs väggen eller använd en kabelgömma
Trösklar - Ansökan om borttagning av trösklar kan göras hos Fastighetskontoret

KLÄDER & SKOR
Ta god tid på dig när du klär dig!
Det är bra att sitta ner när du tar på/av dig byxor och skor.
Hjälpmedel som kan underlätta på/avklädning är griptång, strumppådragare och långt skohorn.
Använd halkfria inneskor som sitter stadigt på foten, gärna med hälkappa.
Antihalkstrumpor är ett bra alternativ.

Anmäl
Bevaka
Tipsa
Patient wiki

Sidan som beskriver Fallprevention är öppen för att både patienter och vårdpersonal tillsammans ska kunna bidra till informationen. Syftet är att ge en så korrekt och relevant beskrivning som möjligt av den vård som erbjuds vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Tänk på att du i första hand alltid ska följa de råd, rekommendationer och ordinationer som din läkare ger dig, oavsett vad du läser i generella beskrivningar.

Fallprevention ingår i tema Tema geriatrik och Tema ortopedi