Hemträningsprogram vid knäskada

Så går det till

Dessa övningar gör du 3 gånger per dag.

"Släpcykling"

Benet på ett fast underlag. Böj i knät 2 x 25 gånger. Böj därefter maximalt i knät 5 gånger och håll kvar i några sekunder. Benet på ett fast underlag. Böj i knät 2 x 25 gånger. Böj därefter maximalt i knät 5 gånger och håll kvar i några sekunder.

Spänna lårmuskeln 

Spänn lårmuskeln maximalt 3 x 5 sekunder. Spänn lårmuskeln ”pumpa” 25 gånger. Upprepa båda 2-3 gånger. Spänn lårmuskeln maximalt 3 x 5 sekunder. Spänn lårmuskeln ”pumpa” 25 gånger. Upprepa båda 2-3 gånger.

Sitta på bordskant

Sitt på en bordskant. Vinkla upp foten och sträck maximalt i knäleden. Lyft benet ca 10 cm från golvet och sänk långsamt tillbaka. Upprepa 2 x 10 st. Sitt på en bordskant. Vinkla upp foten och sträck maximalt i knäleden. Lyft benet ca 10 cm från golvet och sänk långsamt tillbaka. Upprepa 2 x 10 st.

Sträck i knät

Sträck i knät. Lyft benet ca 10 cm. Sänk långsamt ner benet mot underlaget. Upprepa 2 x 10 st. Sträck i knät. Lyft benet ca 10 cm. Sänk långsamt ner benet mot underlaget. Upprepa 2 x 10 st.

Tåhävningar

Tyngdöverföringar

Tyngdöverföringar från ben till ben. 20 gånger. Tyngdöverföringar från ben till ben. 20 gånger.

Anmäl
Bevaka
Tipsa
Patient wiki

Sidan som beskriver Hemträningsprogram vid knäskada är öppen för att både patienter och vårdpersonal tillsammans ska kunna bidra till informationen. Syftet är att ge en så korrekt och relevant beskrivning som möjligt av den vård som erbjuds vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Tänk på att du i första hand alltid ska följa de råd, rekommendationer och ordinationer som din läkare ger dig, oavsett vad du läser i generella beskrivningar.