Sfinkterruptur

Senast ändrad 2015-12-11 av Christina Johansson Barnmorska, vårdavdelning

Vi arbetar aktivt med att förebygga större bristningar på alla förlossningsavdelningar i Göteborg. Detta har lett till ett minskat antal sfinkterrupturer de senaste två åren. Om man jämför nationellt så har vi en låg andel sfinkterrupturer i nuläget. För att bevara våra goda resultat har vi en arbetsgrupp som aktivt arbetar med utbildning av personal, förebyggande arbete och uppföljning.

 

Patientinformation efter sfinkterruptur

Gäller fram till uppföljningsbesök 6-8 veckor efter förlossningen

I samband med förlossningen fick Du en bristning av ändtarmens ringmuskel, en så kallad sfinkterruptur. Bristningen är sydd och bör läka inom 4-6 veckor.

Ändtarmen har två muskler, en inre och en yttre som hjälper oss att hålla emot avföring och gas. Den yttre styr vi med viljans kraft och den inre har en automatisk funktion som vi inte kan påverka med viljan. Vid en sfinkterruptur kan enstaka muskelfibrer eller en större del av musklerna skadas. De här musklerna är del av bäckenbotten som består av flera muskler som arbetar tillsammans för att vara ett stöd för underlivsorganen. Graviditet och förlossning bidrar till en ökad belastning på bäckenbotten som kan göra den uttöjd och försvagad.

 

Behandlingsalternativ

Smärta

Det är normalt med smärta den första tiden, men den bör klinga av successivt. Vi rekommenderar att du tar smärtlindring tablett paracetamol 665 mg (t.ex. Alvedon™eller liknande preparat). Doseringen är 2 tabletter 3 gånger dagligen och tablett Ibuprofen 400mg, 1 tablett 3 gånger dagligen. Som komplement får du även Xylocaingel 2% att smörja med där man har sytt. Efter några dagar brukar man kunna sänka dosen och senare avsluta behandling. Dessa mediciner köps receptfritt på apoteket och de påverkar inte barnet vid amning. Optimal smärtlindring främjar läkning. Vid ökad smärta, svullnad, dålig lukt från underlivet, feber och sjukdomskänsla är det viktigt att Du hör av dig till sjukvården igen.

Tarmfunktion

Till en början är det vanligt att inte kunna hålla gaser. För att underlätta tarmtömning har Du fått paraffinolja som ger en glidmedelseffekt och eventuellt något preparat till. Ta 15 ml olja x 2 i två veckor och vid behov halv dos någon vecka till. En del laxermedel kan vara gasbildande. Vid första tarmtömningen efter förlossningen är det inte ovanligt att det kan kännas obehagligt.

Efter måltid uppstår ofta en reflexmässig nödighetskänsla. Utnyttja den och gå direkt på toaletten. Om Du bortser från tarmens signaler för tömning ökar risken för förstoppning. För läkningens skull är det bäst om man inte behöver krysta mycket vid tarmtömning.

Tänk på att Du håller igång tarmen genom att vara i rörelse t ex genom promenader. Försök också att äta fiberrik kost och dricka ordentligt.

Aktivitet och Vila

Under läkningstiden bör Du inte lyfta eller bära tungt. Barnets vikt är ett bra riktmärke för belastning. Undvik också penetrerande samlag under läkningstiden.

Det kan vara svårt att sitta på grund av svullnad och smärta i underlivet. Sitt gärna korta stunder den första tiden och växla mellan att sitta, gå och ligga. För att minska trycket på bristningen i sittande rekommenderas att du rullar ihop en handduk/filt som ett U med öppningen baktill och lägger på stolen.

Promenader är ett bra val av aktivitet till en början. Öka gångsträcka successivt. Det är vanligt att känna tyngdkänslor i underlivet till en början efter förlossningen. Lyssna på kroppen och pausa eller vila vid tyngdkänsla i underlivet

Vänta med kraftigare fysisk träning tills efter uppföljningsbesöket. Hopp, löpning och tung styrketräning bör du vänta med i åtminstone 3-4 månader (men gärna 6 månader) efter förlossning. Börja försiktigt och stegra efterhand. Vid läckage eller tyngdkänslor (under eller efter aktivitet) fortsätt med bäckenbottenträning enligt instruktion och avvakta ett tag till med hopp, löpning eller tung styrketräning.

Bäckenbottenträning

Under den första månaden bör Du inte göra kraftfull bäckenbottenträning. Efter en vecka kan du göra lätta knip-som om du skulle hålla emot gaser. Börja i liggande ställning; spänn 2 sekunder, vila 2 sekunder, upprepa 10 gånger. Gör detta 3 gånger om dagen. Träningen skall vara smärtfri. Var observant på att du verkligen får med din ringmuskel när du kniptränar! Efter ca 4 veckor kan du börja med kraftfull styrketräning av bäckenbotten enligt information Du bör ha fått från BB. Det kan ta olika lång tid att bygga upp styrkan och stabiliteten i bäckenbotten, men Du bör ha blivit starkare efter 3 månaders daglig träning.

Efter 6-8 v kommer Du kontaktas av sjukgymnast för uppföljning. Vid kvarstående besvär efter 6 månader, trots korrekt utförd bäckenbottenträning, bör ytterligare undersökningar göras. Om du är besvärsfri ett år efter förlossningen planeras vaginal förlossning nästa gång. 

Anmäl
Bevaka
Tipsa
Patient wiki

Sidan som beskriver Sfinkterruptur är öppen för att både patienter och vårdpersonal tillsammans ska kunna bidra till informationen. Syftet är att ge en så korrekt och relevant beskrivning som möjligt av den vård som erbjuds vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Tänk på att du i första hand alltid ska följa de råd, rekommendationer och ordinationer som din läkare ger dig, oavsett vad du läser i generella beskrivningar.

Sfinkterruptur ingår i tema Tema förlossning