Neurologisk utredningsmottagning barn NUMO

Välkommen till Neurologisk utredningsmottagning barn!

Hos oss

Hit kommer barn och ungdomar som är 0-18 år för att få hjälp på olika sätt. Ibland är man här några timmar och vissa barn kommer hit flera dagar i sträck.

  • En familj på väg in på mottagningen
    1 av 7

    Idag kommer Aston och Ruben hit till NUMO. De följer de gröna bladen på golvet för att hitta rätt.

  • Ett barn leker i ett väntrum
    2 av 7

    Ruben har hittat bilarna i väntrummet Svampen.

  • Två barn och en mamma i ett väntrum
    3 av 7

    I väntrummet Mossen kan man spela spel…  

  • Ett barn och en mamma leker i ett lekrum
    4 av 7

    …eller laga mat i lekköket.

  • Ett barn väljer matlåda
    5 av 7

    Aston väljer korvstroganoff till lunch.  

  • Ett barn sitter i en sacco-säck och läser
    6 av 7

    I vilrummet kan man ta en paus.  

  • Två barn äter apelsin
    7 av 7

    Det finns frukt att äta till mellamål.  

  • En familj på väg in på mottagningen
  • Ett barn leker i ett väntrum
  • Två barn och en mamma i ett väntrum
  • Ett barn och en mamma leker i ett lekrum
  • Ett barn väljer matlåda
  • Ett barn sitter i en sacco-säck och läser
  • Två barn äter apelsin

Utredning

  • En famil i ett väntrum pekar tittar på ett bildstöd
    1 av 12

    Aston kommer till NUMO för att göra en utredning. Först får Aston en schemabok med bilder som visar vad som ska hända idag.

  • Ett barn kastar en boll
    2 av 12

    Hos fysioterapeuten blir det full fart. Aston kastar bollar på en röd prick. Det är roligt, tycker Aston.  

  • En sjukgymnast lyfter benet på ett barn
    3 av 12

    Sedan vill fysioterapeuten känna på musklerna i Astons ben. Då får han ligga på britsen med en kudde under huvudet.

  • En doktor slår med en liten klubba på ett knä
    4 av 12

    Läkaren har en liten hammare som han försiktigt knackar på Astons knä med för att undersöka hans reflexer.

  • ett barn sitter på en pall
    5 av 12

    Hos arbetsterapeuten får Aston göra en sittanalys. Han får sitta på en bänk med en tryckmatta kopplad till datorn. Då blir det ett avtryck av hur Aston sitter.

  • En bild med olika färger
    6 av 12

    Titta vilket fint avtryck det blev! 

  • Ett barn pusslar
    7 av 12

    Aston lägger ett roligt pussel hos specialpedagogen.

  • Ett barn plockar upp ett äpple ur en påse
    8 av 12

    Hos logopeden får Aston ta upp saker från en påse och berätta vad det är.

  • Ett barn staplar små klossar
    9 av 12

    Aston får träffa en psykolog och arbeta med olika uppgifter, till exempel bygga mönster med olika klossar.

  • Ett barn dukar
    10 av 12

    I köket hos arbetsterapeuten får Aston duka bordet.

  • Ett barn pratar med en kurator i en läsplatta
    11 av 12

    Ibland får både barn och föräldrar träffa kuratorn. Kuratorn kan man prata med via iPaden. Då får man sitta i hennes soffa.

  • En familj vinkar hejdå vid hissen
    12 av 12

    Nu är Aston klar för idag. Vi ses imorgon!

  • En famil i ett väntrum pekar tittar på ett bildstöd
  • Ett barn kastar en boll
  • En sjukgymnast lyfter benet på ett barn
  • En doktor slår med en liten klubba på ett knä
  • ett barn sitter på en pall
  • En bild med olika färger
  • Ett barn pusslar
  • Ett barn plockar upp ett äpple ur en påse
  • Ett barn staplar små klossar
  • Ett barn dukar
  • Ett barn pratar med en kurator i en läsplatta
  • En familj vinkar hejdå vid hissen

Handmottagningen

Till handmottagningen kommer barn och ungdomar med olika spänningar som påverkar möjligheten att använda handen i vardagen. Man kan komma hit för att man är hjälpt av medicin i handens muskler, operation eller ortos. Man kan också komma hit för återbesök efter att man fått medicin i handens muskler eller ett år efter operation.

  • ett barn och en mamma sitter i ett väntrum
    1 av 7

    Folke har opererat handen och kommer hit för återbesök idag, ett år efter operationen. Folke och hans mamma kommer att få träffa handkirurg, läkare och arbetsterapeut.  

  • Ett samtal runt ett bord
    2 av 7

    Folke får börja med att berätta om hur han tycker handen fungerar idag. Mamma kan hjälpa till att svara på frågor och berätta hur Folkes hand fungerar. 

  • En läkare tittar på hur ett barn använder sin hand
    3 av 7

    Folke får visa hur handen fungerar genom att testa olika saker till exempel hantera små leksaker.  

  • En arbetsterapeut kollar rörligheten i ett barns hand
    4 av 7

    Handkirurgen vill känna på handen och se hur mycket handen kan böja och stäcka. Efter operationen kan Folke använda handen bättre när han leker.  

  • En arbetsterapeut kollar ett ärr i ett barns hand
    5 av 7

    Hon tittar också hur ärret ser ut och känns.

  • En arbetsterapeut håller fram en ortos
    6 av 7

    Innan Folke får åka hem vill arbetsterapeut Ronja kolla så Folkes ortos ser bra ut.

  • En arbetsterapeut kollar ett barn som tar på sin ortos
    7 av 7

    Folke visar även hur den sitter på handen.

  • ett barn och en mamma sitter i ett väntrum
  • Ett samtal runt ett bord
  • En läkare tittar på hur ett barn använder sin hand
  • En arbetsterapeut kollar rörligheten i ett barns hand
  • En arbetsterapeut kollar ett ärr i ett barns hand
  • En arbetsterapeut håller fram en ortos
  • En arbetsterapeut kollar ett barn som tar på sin ortos

Neuromuskulära teamet

  • Ett barn sitter med en grupp personal
    1 av 19

    Aston kommer till oss i det neuromuskulära teamet för en årlig uppföljning av hur kroppen fungerar. Besöket börjar med att Aston och hans föräldrar får svara på frågor kring hur han mår och vad som fungerar bra eller mindre bra med hans kropp.

  • Ett barn i en stol våg-stol
    2 av 19

    Aston får sitta på vågen och sedan mäta längden i stående eller liggande. 

  • Ett barn står på ett ben
    3 av 19

    Aston får göra olika uppgifter tillsammans med fysioterapeuten. Hon vill se hur han rör sig när han gör olika övningar. Det kan exempelvis vara stå på ett ben...

  • Ett barn ligger på en matta och lyfter överkroppen
    4 av 19

    ...eller ligga på rygg och lyfta huvudet.

  • Ett barn går i en trappa
    5 av 19

    Aston får också göra några uppgifter på tid: Resa sig upp från golvet, gå i trappa...  

  • Ett barn springer
    6 av 19

    ...och springa 10 meter.

  • Ett barn går
    7 av 19

    Ibland testar fysioterapeuten hur långt Aston kan gå på 6 minuter.

  • Ett barn ritar
    8 av 19

    Tillsammans med arbetsterapeuten får Aston göra uppgifter med sina händer och armar sittandes vid ett bord. Han får rita eller skriva....

  • Ett barn håller upp en vikt
    9 av 19

    ...och lyfta en vikt.

  • ett barn sätter vita ploppar i en tavla
    10 av 19

    Arbetsterapeuten vill se hur han använder sina händer och hur snabb han är. Även här får han göra en uppgift på tid.  

  • Ett barn testar handstyrka
    11 av 19

    Sittandes vid bordet mäts Astons handstyrka med en apparat.  

  • ett barn testar benstyrka
    12 av 19

    Sedan får han sitta och ligga på britsen för att mäta styrkan i ben...  

  • ett barn sträcker upp armarna
    13 av 19

    ...och armar.

  • Ett barn blåser i ett munstycke
    14 av 19

    När Aston blåser i en maskin ser fysioterapeuten hur mycket luft han kan blåsa ut på ett andetag. Han får också testa hur hårt han kan hosta. Det är ett bra sätt att undersöka hur andningsmusklerna fungerar.

  • Ett barn har ritade prickar på ryggen
    15 av 19

    Sedan får Aston sitta på britsen och stå upp när fysioterapeuten tar kort och undersöker ryggen. Ibland målar hon prickar på ryggen för att lättare se hur ryggraden ser ut.

  • Ett barn får benet undersökt
    16 av 19

    Aston får också ligga på britsen när fysioterapeuten och arbetsterapeuten mäter med en linjal som heter goniometer.  Hur mycket han kan böja och sträcka i sina leder?

  • Ett barn pekar på en bild med mat
    17 av 19

    Aston pratar med dietisten om vad han brukar äta. De pratar också om vad som är bra mat att äta och hur mycket mat som är lagom. 

  • En läkare lyssnar på hjärtat på ett barn
    18 av 19

    Sedan ska Läkaren undersöka Aston. Här lyssnar hon på hjärtat.

  • Ett barn vinkar hejdå
    19 av 19

    Efter alla undersökningar får Aston en liten rast då kan han passa på att leka. Efter det får han och mamma en sammanfattning om hur det gått under dagen, och vad  han behöver göra tills vi ses nästa gång. 

  • Ett barn sitter med en grupp personal
  • Ett barn i en stol våg-stol
  • Ett barn står på ett ben
  • Ett barn ligger på en matta och lyfter överkroppen
  • Ett barn går i en trappa
  • Ett barn springer
  • Ett barn går
  • Ett barn ritar
  • Ett barn håller upp en vikt
  • ett barn sätter vita ploppar i en tavla
  • Ett barn testar handstyrka
  • ett barn testar benstyrka
  • ett barn sträcker upp armarna
  • Ett barn blåser i ett munstycke
  • Ett barn har ritade prickar på ryggen
  • Ett barn får benet undersökt
  • Ett barn pekar på en bild med mat
  • En läkare lyssnar på hjärtat på ett barn
  • Ett barn vinkar hejdå

Botulinumbehandling

  • Ett barn och en mamma i ett väntrum
    1 av 16

    Emma ska få medicin i sina muskler i benen för att kunna gå lite lättare. Innan de åkte till sjukhuset har Emma tagit Alvedon. Nu sitter Emma och mamma i väntrummet ”Svampen” och väntar på sin tur.  

  • Ett barn i en våg-stol.
    2 av 16

    För att få rätt mängd medicin i musklerna behöver Doktor Magnus veta hur mycket Emma väger, därför får hon väga sig på sittvågen i behandlingsrummet ”Blåbäret”.

  • Ett barn ligger på en brits och får salva på benet
    3 av 16

    Emma får bedövningssalvan Emla på de muskler som senare ska behandlas. Emlasalvan ska sitta på minst en timme för att bedöva huden.

  • Ett barn och en mamma utanför hissen
    4 av 16

    Under tiden som Emlasalvan ska verka tar Emma hissen ner till Lekterapin.

  • Ett barn spelar bordtennis
    5 av 16

    På Lekterapin finns det många olika saker att göra, Emma väljer att spela pingis.  

  • En sjuksköterska tar bort klisterlappar på ett barn
    6 av 16

    När Emma kommer tillbaka till ”Blåbäret” på plan 5 är det dags att ta bort Emlaplåstren. Om plåstret skulle sitta hårt kan man spraya eller använda en våtservett som gör att plåstren lossnar lätt.

  • En sjuksköterska ritar en prick på benet på ett barn
    7 av 16

    Med en märkpenna märker man ut var huden bedövats, detta för att Doktor Magnus ska veta var huden är bedövad.

  • Ett barn väljer en smak på pennan
    8 av 16

    Många barn använder lustgas för att genomföra behandlingen så smärtfritt som möjligt. Om man vill kan man fylla lustgasmasken med en doft av choklad, jordgubb eller vanilj. Emma väljer choklad....

  • Ett barn målar med en smak-penna i en andningsmask
    9 av 16

    ...och målar själv dit doften i andningsmasken.

  • Ett barn har en tyngdkudde på sig
    10 av 16

    När Emma ligger på britsen och andas lustgas med chokladdoft får hon en kram av tyngdkudden Tom.  

  • Ett barn med en andningsmask
    11 av 16

    Emma har också möjlighet att bli avledd genom kolla på film från sin mobil på skärmen i taket, musik i lurar eller en berättelse av mamma eller personal.

  • Ett barn med en andningsmask
    12 av 16

    Emma väljer att mamma ska berätta en berättelse om Emil i Lönneberga.

  • Ett barn får behandling i benet
    13 av 16

    Doktor Magnus ger medicin i musklerna med hjälp av en stimulator som visar att rätt muskel får medicin. Barnsjuksköterska Jenny hjälper till att hålla benet stilla.  

  • Ett barn pekar på en smärtskala
    14 av 16

     Efter behandlingen får Emma visa på en smärtskattningsskala hur det kändes att få medicin i musklerna, men också hur besöket i sin helhet upplevdes.  

  • Ett barn väljer en present
    15 av 16

    Emma får också välja en present ur presentlådan.  

  • Ett barn som fikar i väntrummet
    16 av 16

    Innan Emma åker hem får hon en festis och glass.  

  • Ett barn och en mamma i ett väntrum
  • Ett barn i en våg-stol.
  • Ett barn ligger på en brits och får salva på benet
  • Ett barn och en mamma utanför hissen
  • Ett barn spelar bordtennis
  • En sjuksköterska tar bort klisterlappar på ett barn
  • En sjuksköterska ritar en prick på benet på ett barn
  • Ett barn väljer en smak på pennan
  • Ett barn målar med en smak-penna i en andningsmask
  • Ett barn har en tyngdkudde på sig
  • Ett barn med en andningsmask
  • Ett barn med en andningsmask
  • Ett barn får behandling i benet
  • Ett barn pekar på en smärtskala
  • Ett barn väljer en present
  • Ett barn som fikar i väntrummet

UroTarm-mottagning

  • Gel på en probe
    1 av 7

    Välkomna till UroTarm-mottagningen. Här träffar vi barn och ungdomar som har en skada på ryggen som har påverkat nerverna så det blir svårt att kissa och bajsa.  

  • En dock får magen undersökte med ultraljud
    2 av 7

    Efter du har kissat kollar vi med ultraljudsapparaten för att se att allt kiss har kommit ut. När vi gör ultraljudsundersökningen använder vi en gel för att kunna se blåsan. Gelen kan upplevas kall och kletig mot huden men vi tvättar bort den när vi är klara.  

  • En docka sitter på en toalett
    3 av 7

    Ibland behöver du kissa på en specialtoalett, som visar på datorn hur snabbt och hur mycket du kissar. Denna undersökning visar hur din blåsa fungerar.  

  • En docka på en stol med apparater runtomkring
    4 av 7

    Här ser du ett undersökningsrum där vi gör en undersökning som vi kallar cystometri.  Ibland måste vi göra undersökningen för att kunna undersöka hur blåsan fungerar. Då sätter vi en tunn plastslang i snippan/snoppen (urinröret) och ibland en slang i rumpan. Medan du sitter i stolen och leker fyller vi blåsan med vatten tills blåsan är full. Sen får du kissa och då är undersökningen slut.

  • En uroterapeut visar broschyrer
    5 av 7

    Om du inte kan kissa eller tömma blåsan helt kan du behöva hjälp av en tunn plastslang (kateter) som du ser här på bilden. Plastslangen/katetern för du in i blåsan och kisset rinner ut, sedan tar du bort den och slänger den. Att tömma blåsan med hjälp av en plastslang kallas för RIK (Ren Intermittent Kateterisering), och görs flera gånga per dag. RIK är det näst bästa sättet att kissa på.  

  • En uroterapeut visar hjälpmdel
    6 av 7

    Är det svårt att bajsa kan du behöva hjälp med regelbunden tarmtömning för att inte bli förstoppad. Du kan behöva vatten och/eller medicin som ges via rumpan. Det gör att bajset kan komma ut.  

  • En uroterapeut visar en påse med en slang
    7 av 7

    Ibland kan du som har svårt att bajsa behöva det vi kallar för lavemang. När man får ett lavemang för man upp vatten i rumpan med hjälp av en slang. Här på bilden ser du en typ av slang, det finns flera olika modeller.  

  • Gel på en probe
  • En dock får magen undersökte med ultraljud
  • En docka sitter på en toalett
  • En docka på en stol med apparater runtomkring
  • En uroterapeut visar broschyrer
  • En uroterapeut visar hjälpmdel
  • En uroterapeut visar en påse med en slang

Pumpmottagningen

  • Ett barn och en mamma i ett väntrum
    1 av 9

    Elis ska fylla på medicin i sin pump som finns inne i Elis mage. Elis och mamma sitter i väntrummet och väntar. Christina som är sjuksköterska hälsar välkommen och hämtar.

  • Ett barn med ett bedövningsplåster på magen
    2 av 9

    Elis får lägga sig på britsen i behandlingsrummet och dra upp tröjan. Mamma har hjälpt Elis hemma att sätta ett Emla-plåster på magen.

  • En sjuksköterska tar bort ett plåster
    3 av 9

    Christina, som är sjuksköterska, tar bort Emla-plåstret med en servett.

  • En pojke ligger på en brits
    4 av 9

    Datorn och pumpen "pratar" med varandra för att se hur allt fungerar.

  • En doktor tvättar ett  barn på magen med en tuss
    5 av 9

    Doktor Kate tvättar Elis på magen. Det känns lite kallt.

  • Ett  barn med en vit duk på magen
    6 av 9

    Elis får en vit duk på magen och doktorn tar på sig handskar.

  • En doktor ger medicin i magen
    7 av 9

    Först drar doktor Kate ut gammal medicin ur pumpen med en spruta och sedan fyller doktor Kate på med ny medicin.

  • En doktor och en pojke
    8 av 9

    Sedan måste pumpen och datorn "prata" med varandra igen.

  • Ett barn och hans mamma
    9 av 9

    Innan de säger hejdå får Elis en ny tid för nästa påfyllning. Elis får också med sig ett nytt Emla-plåster till nästa gång.

  • Ett barn och en mamma i ett väntrum
  • Ett barn med ett bedövningsplåster på magen
  • En sjuksköterska tar bort ett plåster
  • En pojke ligger på en brits
  • En doktor tvättar ett  barn på magen med en tuss
  • Ett  barn med en vit duk på magen
  • En doktor ger medicin i magen
  • En doktor och en pojke
  • Ett barn och hans mamma

Spasticitetsmottagningen

  • Ett barn balanserar på ett ben
    1 av 6

    Tristan är på besök på spasticitetsmottagningen idag. Han ska träffa en sjukgymnast och en doktor. Tristan får visa hur han gör olika saker. Både balansera på ett ben....

  • Ett barn kastar boll
    2 av 6

    ...och kasta boll.

  • Ett barn sparkar boll
    3 av 6

    Sedan gäller det att både gå och springa så att Anna-Klara och Magnus kan se hur det går. Tristan springer och sparkar bollen.

  • En doktor undersöker foten på ett barn
    4 av 6

    Tristan får också ligga på britsen så att Magnus kan känna på händerna och fötterna.

  • En fysioterapeut mäter knät på ett barn
    5 av 6

    Anna-Klara mäter också med en slags linjal på Tristan. 

  • Ett barn leker med klossar
    6 av 6

    Innan besöket är färdigt sitter alla ner och pratar en stund till. Tristan vill hellre leka med klossar. 

  • Ett barn balanserar på ett ben
  • Ett barn kastar boll
  • Ett barn sparkar boll
  • En doktor undersöker foten på ett barn
  • En fysioterapeut mäter knät på ett barn
  • Ett barn leker med klossar