Till lektion 3
Om kommunikation och samspel.
I förra lektionen gick vi kort genom vad som kan vara annorlunda vid autism. I lektion 2 kommer vi bland annat ta upp beteenden, intressen och vanliga utmaningar i vardagen som kan uppstå.
I denna lektion börjar vi med att prata om kognition.
För personer med autism kan de kognitiva förmågorna vara påverkade. Det kan till exempel vara svårt att se saker ur andras perspektiv. I den här filmen berättar vi mer om vad det beror på.
Kognition är bland annat hur vi tänker och lär oss saker.
Kognition och kognitiva förmågor.pdf
Perception innebär hur man tolkar olika sinnesintryck och hur de samverkar med varandra. I den här filmen får du lära dig mer om detta.
Om perception.pdf
Personer med autism har ofta en annorlunda perception. Det innebär att de kan reagera starkt exempelvis på en lampa som blinkar eller en dammsugare som låter. I den här filmen får du mer exempel på vad annorlunda perception kan leda till.
Vid autism är det vanligt med annorlunda perception.
Det kan exempelvis leda till
Eftersom personer med autism kan ha annorlunda perception är det viktigt att göra anpassningar i miljön. I denna film förklarar vi varför.
Anpassa miljön till barnet, i stället för att försöka ändra på barnet!
Anpassa miljön.pdf
En person med autism har svårare att hantera situationer med många intryck. Vid socialt samspel måste man kunna tolka både sinnesintryck och andras signaler samtidigt. I den här filmen får du lära dig hur det hänger ihop.
Socialt samspel kan vara mycket energikrävande och uttröttande för den som har autism. Det kan lätt uppstå missförstånd, då det gäller att snabbt uppfatta, tolka och reagera på andras signaler.
Social perception.pdf
En fikadate på stan.pdf
Barn med autism har inte den "sociala autopiloten". I den här filmen berättar vi mer om vad det innebär.
Personer med autism har inte alltid behovet av att "göra som alla andra", eller att "passa in". Det kan göra att det finns situationer där de reagerar på ett sätt som andra runtomkring inte förväntat sig.
Genom att förstå barnets annorlunda perception kan det vara lättare att också förstå barnets reaktioner och beteenden.
Perception och beteende.pdf
I den här filmen går vi igenom vilka beteenden som är vanliga vid autism.
Vid autism är det vanligt med specialintressen, vilket kan vara en tillgång för att exempelvis motivera barnet i skolarbetet.
Vanliga beteenden.pdf
I den här filmen går vi igenom vardagsutmaningar kopplade till beteenden.
Försök förstå vad det är som ligger bakom barnets beteende. Då kan du lättare anpassa omgivningen.
Glöm inte att reaktioner kan komma senare än förväntat, fundera därför på vad som har hänt innan barnets reaktion.
Det är vanligt att vardagsutmaningar ökar i situationer när barnet inte riktigt vet vad som förväntas, exempelvis i nya situationer. Försök därför att förbereda barnet så gott det går inför nya händelser.
Vardagsutmaningar.pdf
Sänggående eller intressekonflikter i familjer kan vara exempel på vardagsutmaningar. I den här filmen får du förslag på hur du kan hantera dessa.
Vid lov eller exempelvis resor, är det bra att försöka förbereda barnet så mycket som möjligt genom att förklara följande:
Exempel på vardagsutmaningar.pdf
Stressbägaren illustrerar hur olika faktorer kan påverka en person med autism. I filmen går vi bland annat igenom hur olika händelser under morgonen kan få bägaren att rinna över.
En person med autism påverkas ibland av andra faktorer än en person som inte har autism.
Alla föräldrar behöver i viss mån planera och ligga steget före för att undvika konflikter. För föräldrar med barn med autism krävs detta i ännu högre utsträckning. Om planeringen fungerar, underlättar det även för dig att behålla lugnet.
För att minska risken för att "stressbägaren rinner över" i samband med morgonrutinen kan du göra följande:
I den här filmen berättar vi varför det är viktigt med balans mellan stöd och utmaning.
Provocerande beteende är ofta ett tecken på att balansen mellan stöd och utmaning inte är riktigt bra. Ta då ett steg tillbaka för att få bättre förståelse för barnets reaktion!
Rimliga förväntningar.pdf
I den här filmen får du se ett rollspel, där vi visar hur gemensam problemlösning kan gå till.
För att få till hållbara lösningar på ett problem, hjälper det att barnet själv är med och hittar lösningar.
Gemensam problemlösning.pdf
Hur är det för ditt barn att leva med diagnosen? Finns det maträtter ni undviker? Utmärker sig ditt barn på något annat sätt?
Du är nu klar med andra lektionen!
Under webbinariet/uppföljningen kommer vi diskutera det som du hittills gått igenom i den här föräldrautbildningen.
Vi har pratat om att verkligheten kan uppfattas annorlunda för en person med autism. Du har också fått exempel på hur det kan påverka vardagen för barnet. Alla barn är olika och har olika lätt eller svårt för olika situationer.
Om du hellre vill läsa filmernas innehåll från lektion 2 kan du klicka på dokumentet nedan.
Lektion 2.pdf