Lektion 2: Beteende

I förra lektionen gick vi kort genom vad som kan vara annorlunda vid autism. I lektion 2 kommer vi bland annat ta upp beteenden, intressen och vanliga utmaningar i vardagen som kan uppstå.

Kognition

I denna lektion börjar vi med att prata om kognition.

För personer med autism kan de kognitiva förmågorna vara påverkade. Det kan till exempel vara svårt att se saker ur andras perspektiv. I den här filmen berättar vi mer om vad det beror på.

Kom ihåg!

Kognition är bland annat hur vi tänker och lär oss saker.

  • Det kan vara svårt med planering och flexibilitet.
  • Det kan vara svårt att sortera ut det mindre viktiga i sammanhanget.
  • Det kan vara energikrävande att hantera komplexa, sociala situationer.

Kognition och kognitiva förmågor.pdf

Perception

Perception innebär hur man tolkar olika sinnesintryck och hur de samverkar med varandra. I den här filmen får du lära dig mer om detta.

Kom ihåg!

  • Personer med autism kan uppleva sinnesintryck mycket starkare eller svagare än andra.
  • Även upplevelsen av den egna kroppen och balanssinnet kan vara annorlunda.

Om perception.pdf

Annorlunda perception

Personer med autism har ofta en annorlunda perception. Det innebär att de kan reagera starkt exempelvis på en lampa som blinkar eller en dammsugare som låter. I den här filmen får du mer exempel på vad annorlunda perception kan leda till.

Kom ihåg!

Vid autism är det vanligt med annorlunda perception.

Det kan exempelvis leda till

  • att ljud, ljus, smak, lukt upplevs annorlunda
  • att personen exempelvis vill ligga ned och äta
  • att personen fastnar i detaljer men missar helheten
  • att en reaktion på sinnesintryck kommer vid ett senare tillfälle
  • att personen är känslig för exempelvis nya kläder eller olika typer av beröring
  • att personen är överkänslig och/eller underkänslig för värme eller kyla.

Anpassa miljön

Eftersom personer med autism kan ha annorlunda perception är det viktigt att göra anpassningar i miljön. I denna film förklarar vi varför.

Kom ihåg!

Anpassa miljön till barnet, i stället för att försöka ändra på barnet!

Anpassa miljön.pdf

Social perception

En person med autism har svårare att hantera situationer med många intryck. Vid socialt samspel måste man kunna tolka både sinnesintryck och andras signaler samtidigt. I den här filmen får du lära dig hur det hänger ihop.

Kom ihåg!

Socialt samspel kan vara mycket energikrävande och uttröttande för den som har autism. Det kan lätt uppstå missförstånd, då det gäller att snabbt uppfatta, tolka och reagera på andras signaler.

Social perception.pdf

Exempel på situation

En fikadate på stan.pdf

Perception och beteende

Barn med autism har inte den "sociala autopiloten". I den här filmen berättar vi mer om vad det innebär.

Kom ihåg!

Personer med autism har inte alltid behovet av att "göra som alla andra", eller att "passa in". Det kan göra att det finns situationer där de reagerar på ett sätt som andra runtomkring inte förväntat sig.

Genom att förstå barnets annorlunda perception kan det vara lättare att också förstå barnets reaktioner och beteenden.

Perception och beteende.pdf

Vanliga beteenden

I den här filmen går vi igenom vilka beteenden som är vanliga vid autism.

Kom ihåg!

Vid autism är det vanligt med specialintressen, vilket kan vara en tillgång för att exempelvis motivera barnet i skolarbetet.

Vanliga beteenden.pdf

Vardagsutmaningar

I den här filmen går vi igenom vardagsutmaningar kopplade till beteenden.

Kom ihåg!

Försök förstå vad det är som ligger bakom barnets beteende. Då kan du lättare anpassa omgivningen.

Glöm inte att reaktioner kan komma senare än förväntat, fundera därför på vad som har hänt innan barnets reaktion.

Det är vanligt att vardagsutmaningar ökar i situationer när barnet inte riktigt vet vad som förväntas, exempelvis i nya situationer. Försök därför att förbereda barnet så gott det går inför nya händelser.

Vardagsutmaningar.pdf

Exempel på vardagsutmaningar

Sänggående eller intressekonflikter i familjer kan vara exempel på vardagsutmaningar. I den här filmen får du förslag på hur du kan hantera dessa.

Kom ihåg!

Vid lov eller exempelvis resor, är det bra att försöka förbereda barnet så mycket som möjligt genom att förklara följande:

  • Var ska vi vara?
  • När ska vi åka dit?
  • Hur ska vi åka dit?
  • Vad ska vi göra när vi kommer fram?
  • Med vem ska jag vara?

Exempel på vardagsutmaningar.pdf

Stressbägaren

Stressbägaren illustrerar hur olika faktorer kan påverka en person med autism. I filmen går vi bland annat igenom hur olika händelser under morgonen kan få bägaren att rinna över.

Kom ihåg!

En person med autism påverkas ibland av andra faktorer än en person som inte har autism.

Alla föräldrar behöver i viss mån planera och ligga steget före för att undvika konflikter. För föräldrar med barn med autism krävs detta i ännu högre utsträckning. Om planeringen fungerar, underlättar det även för dig att behålla lugnet.

För att minska risken för att "stressbägaren rinner över" i samband med morgonrutinen kan du göra följande:

  • Förebygga, till exempel lägga fram kläder på kvällen före.
  • Förändra, till exempel att duscha på kvällen i stället för på morgonen.
  • Förtydliga, till exempel genom med hjälp av ett schema över vad som ska göras på morgonen.

Rimliga förväntningar

I den här filmen berättar vi varför det är viktigt med balans mellan stöd och utmaning.

Kom ihåg!

Provocerande beteende är ofta ett tecken på att balansen mellan stöd och utmaning inte är riktigt bra. Ta då ett steg tillbaka för att få bättre förståelse för barnets reaktion!

Rimliga förväntningar.pdf

Gemensam problemlösning

I den här filmen får du se ett rollspel, där vi visar hur gemensam problemlösning kan gå till.

Kom ihåg!

För att få till hållbara lösningar på ett problem, hjälper det att barnet själv är med och hittar lösningar.

Gemensam problemlösning.pdf

Föräldrar berättar

Att leva med diagnosen

Hur är det för ditt barn att leva med diagnosen? Finns det maträtter ni undviker? Utmärker sig ditt barn på något annat sätt?

Att umgås med andra

Hör föräldrar berätta hur det sociala samspelet fungerar.

Avslutning lektion 2

Bra jobbat!

Du är nu klar med andra lektionen!

Under webbinariet/uppföljningen kommer vi diskutera det som du hittills gått igenom i den här föräldrautbildningen.

Fundera över

Vi har pratat om att verkligheten kan uppfattas annorlunda för en person med autism. Du har också fått exempel på hur det kan påverka vardagen för barnet. Alla barn är olika och har olika lätt eller svårt för olika situationer.

  • Vad är speciellt utmanande för er familj?
  • Finns det specifika situationer som ditt barn upplever som svåra?
  • Vad tror du att det kan bero på?

Lektionens innehåll

Om du hellre vill läsa filmernas innehåll från lektion 2 kan du klicka på dokumentet nedan.

Lektion 2.pdf