Lektion 3: Kommunikation

I förra lektionen gick vi igenom vad som kan vara annorlunda vid autism när det gäller perception, kognition och beteende. Vi gick även igenom hur du kan förtydliga och hantera olika situationer. I lektion 3 kommer vi förklara hur perception, kognition och beteendet kan påverka kommunikationen och det sociala samspelet. Här kommer du också få konkreta tips och råd, till exempel om hur ni i er familj kan använda visuellt stöd och olika typer av kommunikationsstöd.

Kommunikation och samspel

I den här första filmen får du lära dig om kommunikation och samspel.

Kom ihåg!

Kommunikation handlar om mer än vilka ord man använder när man pratar.

Man behöver även kunna:

  • läsa av någons kroppsspråk
  • hålla uppmärksamhet på samtalet
  • förstå hur man turas om i ett samtal
  • anpassa sig till den man pratar med.

Kommunikation och samspel.pdf

Förståelsen för andra

I den här filmen förklarar vi mer om hur social ömsesidighet fungerar vid autism, det vill säga hur det är att umgås och kommunicera med andra människor.

Kom ihåg!

Barn med autism har ofta svårt att

  • ta någon annans perspektiv
  • dela en känslomässig upplevelse
  • läsa av andras känslor
  • anpassa kommunikation till person och situation

Du kan därför behöva hjälpa barnet att förstå reaktioner och beteenden i olika situationer.

Förståelsen för andra.pdf

Vad kan vara annorlunda?

I den här filmen får du fler exempel på vad som kan vara annorlunda i kommunikationen vid autism.

Kom ihåg!

Barn med autism har ofta svårt med:

  • ögonkontakt
  • turtagning
  • delad uppmärksamhet
  • indirekt språk
  • metaforer
  • ironi
  • gester och ansiktsuttryck
  • att tolka kommunikationen som en helhet

Vad kan vara annorlunda.pdf

Underlätta kommunikation

I den här filmen får du exempel på hur du kan underlätta kommunikation och samspel.

Kom ihåg!

Tips för att minska stress och krav i kommunikationen:

  • Utgå från barnet/ungdomens perspektiv
  • Kommunicera tydligt, neutralt och konkret
  • Kräv inte ögonkontakt

Tips för att förtydliga visuellt (kognitivt stöd):

  • Använd ritprat, seriesamtal, sociala berättelser
  • Använd IT-baserade verktyg, exempelvis appar
  • Använd bilder och scheman

Du får snart lära dig mer om hur du använder dessa hjälpmedel.

Underlätta kommunikation och samspel.pdf

Bilder och scheman

I den här filmen förklarar vi hur du kan använda bilder och scheman för att förbereda, förtydliga och förklara.

Kom ihåg!

Bilder används för att förtydliga, förbereda och förklara tillsammans med följande frågor:

  • Var ska vi vara?
  • Vad ska vi göra?
  • Varför?
  • När?
  • Med vem?
  • Hur länge?
  • Vad ska vi göra sedan?

Ett tydligt schema ökar förutsägbarheten och minskar oron hos barnet. Det leder också till ökad självständighet.

Du kan också använda dig av en checklista, där barnet kan stryka avklarade moment efter hand.

Bilder och scheman.pdf

Exempel på bildstöd

Morgonrutin.pdf

Kvällsrutin.pdf

Ritprat och seriesamtal

I den här filmen går vi igenom hur ett ritprat/seriesamtal går till.

Kom ihåg!

Ritprat kan användas för att prata om något som har hänt. Ritprat kan också användas för att förbereda barnet på något som ska hända.

Vid ett ritprat ritar du själv enkla bilder medan du pratar. De ritade bilderna visar det ni pratar om. Bilderna stannar kvar och gör det enklare att få överblick över vad ni pratat om.

Ritprat och seriesamtal.pdf

Exempel 1: Förbered en händelse

I den här filmen visar vi hur du kan använda ritprat för att förbereda ditt barn på en händelse.

Kom ihåg!

Rita tillsammans och kolla av så barnet förstår. Ta gärna med pappret när ni är iväg.

Exempel 2: Red ut en händelse

I den här filmen visar vi hur vi kan använda ritprat för att reda ut en händelse.

Kom ihåg!

Ritprat kan även användas för att ta reda på vad som hände i en krånglig situation.

Det är viktigt att barnet får komma till tals under ritpratet. Värdera inte hur barnet uppfattade situationen eller vilka ord barnet använder.

Tänk på att det inte är lämpligt att använda ritprat just när barnet är väldigt upprört. Vänta tills barnet är lugnt igen.

Social berättelse

En social berättelse kan användas för att visa barnet hur man kan göra i en situation.

I den här filmen får du lära dig mer om hur du kan använda sociala berättelser.

Kom ihåg!

En social berättelse byggs upp genom att först beskriva situationen. Sen sätter ni ord på vad som blev fel. Därefter beskriver ni hur situationen kan lösas. Avsluta gärna med en positiv bekräftelse.

Exempel på social berättelse:

  • Ibland finns många platser att välja på, ibland inga alls.
  • Idag hade jag otur, min favoritplats var upptagen.
  • Idag får jag sitta på en annan plats fast jag inte gillar det.
  • Jag kommer att få sitta på min favoritplats när den är ledig.

Social berättelse.pdf

Berättelsen om att jag vill ha en bestämd plats på bussen.pdf

Exempel: Social berättelse

I den här filmen visar vi hur vi kan använda social berättelse.

Kom ihåg!

En social berättelse kan sammanfatta det som ni har kommit fram till när ni har rett ut en händelse.

Ni kan läsa den sociala berättelsen flera gånger vid olika tillfällen, då hjälper ni barnet att hantera situationen som ni hittat en lösning på.

Ytterligare exempel

Sociala berättelser.pdf

Föräldrar berättar

Kommunikationssvårigheter och vardagsutmaningar

Hör föräldrar berätta hur svårigheter med kommunikation och beteende tar sig uttryck i vardagen. De berättar också vad de gör för att lösa problemen de upplever.

Flickor och pojkar

Ser autismen olika ut för flickor och pojkar? Hör föräldrar berätta sin upplevelse.

Avslutning lektion 3

Bra jobbat!

Du är nu klar med tredje lektionen!

Fundera över

Du har fått se flera olika exempel på metoder att använda för att underlätta i vardagen. Reflektera gärna över frågorna:

  • Har ni redan testat någon av dessa metoder i er familj? Hur fungerade det i så fall?
  • Är det något av det du sett som du skulle vilja testa tillsammans med ditt barn?

Lektionens innehåll

Om du hellre vill läsa filmernas innehåll från lektion 3 kan du klicka på dokumentet nedan.

Lektion 3.pdf