Till lektion 4
Om oro och stress.
I förra lektionen gick vi igenom vad som kan vara annorlunda vid autism när det gäller perception, kognition och beteende. Vi gick även igenom hur du kan förtydliga och hantera olika situationer. I lektion 3 kommer vi förklara hur perception, kognition och beteendet kan påverka kommunikationen och det sociala samspelet. Här kommer du också få konkreta tips och råd, till exempel om hur ni i er familj kan använda visuellt stöd och olika typer av kommunikationsstöd.
I den här första filmen får du lära dig om kommunikation och samspel.
Kommunikation handlar om mer än vilka ord man använder när man pratar.
Man behöver även kunna:
Kommunikation och samspel.pdf
I den här filmen förklarar vi mer om hur social ömsesidighet fungerar vid autism, det vill säga hur det är att umgås och kommunicera med andra människor.
Barn med autism har ofta svårt att
Du kan därför behöva hjälpa barnet att förstå reaktioner och beteenden i olika situationer.
Förståelsen för andra.pdf
I den här filmen får du fler exempel på vad som kan vara annorlunda i kommunikationen vid autism.
Barn med autism har ofta svårt med:
Vad kan vara annorlunda.pdf
I den här filmen får du exempel på hur du kan underlätta kommunikation och samspel.
Tips för att minska stress och krav i kommunikationen:
Tips för att förtydliga visuellt (kognitivt stöd):
Du får snart lära dig mer om hur du använder dessa hjälpmedel.
Underlätta kommunikation och samspel.pdf
I den här filmen förklarar vi hur du kan använda bilder och scheman för att förbereda, förtydliga och förklara.
Bilder används för att förtydliga, förbereda och förklara tillsammans med följande frågor:
Ett tydligt schema ökar förutsägbarheten och minskar oron hos barnet. Det leder också till ökad självständighet.
Du kan också använda dig av en checklista, där barnet kan stryka avklarade moment efter hand.
Bilder och scheman.pdf
Morgonrutin.pdf
Kvällsrutin.pdf
I den här filmen går vi igenom hur ett ritprat/seriesamtal går till.
Ritprat kan användas för att prata om något som har hänt. Ritprat kan också användas för att förbereda barnet på något som ska hända.
Vid ett ritprat ritar du själv enkla bilder medan du pratar. De ritade bilderna visar det ni pratar om. Bilderna stannar kvar och gör det enklare att få överblick över vad ni pratat om.
Ritprat och seriesamtal.pdf
I den här filmen visar vi hur du kan använda ritprat för att förbereda ditt barn på en händelse.
Rita tillsammans och kolla av så barnet förstår. Ta gärna med pappret när ni är iväg.
I den här filmen visar vi hur vi kan använda ritprat för att reda ut en händelse.
Ritprat kan även användas för att ta reda på vad som hände i en krånglig situation.
Det är viktigt att barnet får komma till tals under ritpratet. Värdera inte hur barnet uppfattade situationen eller vilka ord barnet använder.
Tänk på att det inte är lämpligt att använda ritprat just när barnet är väldigt upprört. Vänta tills barnet är lugnt igen.
En social berättelse kan användas för att visa barnet hur man kan göra i en situation.
I den här filmen får du lära dig mer om hur du kan använda sociala berättelser.
En social berättelse byggs upp genom att först beskriva situationen. Sen sätter ni ord på vad som blev fel. Därefter beskriver ni hur situationen kan lösas. Avsluta gärna med en positiv bekräftelse.
Exempel på social berättelse:
Social berättelse.pdf
Berättelsen om att jag vill ha en bestämd plats på bussen.pdf
I den här filmen visar vi hur vi kan använda social berättelse.
En social berättelse kan sammanfatta det som ni har kommit fram till när ni har rett ut en händelse.
Ni kan läsa den sociala berättelsen flera gånger vid olika tillfällen, då hjälper ni barnet att hantera situationen som ni hittat en lösning på.
Sociala berättelser.pdf
Hör föräldrar berätta hur svårigheter med kommunikation och beteende tar sig uttryck i vardagen. De berättar också vad de gör för att lösa problemen de upplever.
Ser autismen olika ut för flickor och pojkar? Hör föräldrar berätta sin upplevelse.
Du är nu klar med tredje lektionen!
Du har fått se flera olika exempel på metoder att använda för att underlätta i vardagen. Reflektera gärna över frågorna:
Om du hellre vill läsa filmernas innehåll från lektion 3 kan du klicka på dokumentet nedan.
Lektion 3.pdf