Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Planerar du att besöka Sahlgrenska Universitetssjukhuset?

Om du har en avtalad tid och har symtom på luftvägsinfektion eller feber kontakta snarast avdelningen/mottagningen direkt eller via växel på 031-342 10 00. 

För närstående råder besöksförbud på hela sjukhuset samt vårdavdelningar endast med undantag för vårdnadshavare och ledsagare. Detta förutsatt att medföljaren inte har luftvägssymtom eller feber.

Information till dig som ska besöka sjukhuset eller någon av sjukhusets lokaler

 

Mjukstart och nedvarvning

Vi mår bra av att följa vår biologiska dygnsrytm. Egentligen skulle kroppen vilja mjukstarta första stunden efter uppvaknandet. Det kan dock vara svårt att få till i vardagen. Ofta ska vi hinna med mycket på kort tid efter att vi vaknat. Därtill kommer ofta en rivstart på jobbet med intensiva morgontimmar. Det drar igång stressmekanismerna i kroppen för att vi ska orka med hög belastning under den förstadelen av dygnet. Kroppen strävar mot att varva ner under kvällen och vi ska därför helst inte engagera sig i alltför intensiva aktiviteter de sista timmarna innan vi ska sova. Även om det kan vara svårt att få till, fundera över om det finns något du skulle kunna prova i dina dagliga aktiviteter för att bättre följa din dygnsrytm?

  • Ställa klockan 10-15 minuter tidigare för att få utrymme för en lugnare morgon. 
  • Göra snabbavspänning eller kroppsskanning i sängen innan du stiger upp. 
  • Göra dina morgonrutiner i lite långsammare tempo. 
  • Varva ned gradvis och göra saker i ett långsammare tempo på kvällen. 
  • Släcka ner belysningen gradvis på kvällen, och mörklägga sovrummet.

Källa: Handbok i återhämtning - för vårdpersonal i en turbulent tid, Anna Dahlgren och Marie Söderström, Karolinska Institutet


Senast uppdaterad: 2020-12-08 10:41