Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Neuropsykiatrisk mottagning barn och ungdom

Tillfällig information BNK, (Neuropsykiatrisk mottagning barn- och ungdom) telefon 031-342 59 50, har telefontid 08:00-09:30, måndag-fredag till och med 2022-12-31.

Kontaktuppgifter

Telefon

Telefontider

måndag
8:00 - 9:30
tisdag
8:00 - 9:30
onsdag - fredag
8:00 - 9:30

Växeltelefon

Öppettider

måndag - fredag
8:00 - 11:45
måndag - fredag
12:45 - 16:00

Besöksadress

Otterhällegatan 12A
411 18 Göteborg

Digitalt vårdmöte

Vår mottagning erbjuder digitala vårdmöten. På det viset kan du träffa din vårdkontakt i ett videomöte – via mobil, surfplatta eller dator.

Ett digitalt vårdmöte bokas av mottagningen, som också skickar en kallelse till dig med länk inför ditt videomöte.

Läs mer om digitala vårdmöten

Neuropsykiatrisk mottagning barn och ungdom är en specialiserad verksamhet som vänder sig till barn och ungdomar upp till 18 år med omfattande neuropsykiatriska utvecklingsavvikelser och funktionsnedsättningar. Du kan till exempel ha problem i kontakten med andra barn och vuxna, försenad utveckling av språk och inlärningsförmåga, problem med koncentration, rastlöshet, impulskontroll och humörreglering. Vi tar emot barn och ungdomar från hela landet. Vi genomför komplexa tvärprofessionella teamutredningar och psykopedagogiska behandlingsinsatser. Forskning och utveckling av utredning och behandling är en del av verksamheten.

Söka vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär du har. Den informationen kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral eller annan läkare skriver en remiss till oss. Du kan också skriva en egen vårdbegäran.

För att komma till utredning på BNK bör du ha varit i kontakt med en barnpsykiatrisk eller barnmedicinsk mottagning, barnavårdscentral eller elevhälsan.

Riktlinjer för remiss från Barnhälsovården

Om du inte tidigare gjort en utredning hos oss och är över 18 år hänvisar vi dig till närmaste vuxenpsykiatriska mottagning. 

Vad kan du göra under väntetiden?

Tyvärr är väntetiden för att komma till BNK lång. Om du behöver hjälp under väntetiden vänder du dig i första hand till den mottagning där remissen till BNK skrevs. Om problemen blir så stora att du behöver omedelbar hjälp kan du vända dig till akutmottagning inom BUP eller Barnmedicinsk verksamhet, barnavårdscentral eller elevhälsan.

Här har vi samlat råd och stöd till föräldrar om tal och kommunikation

Kontakta oss

Sekreterare
Till vår sekreterare ringer du om du vill göra ombokningar/avbokningar, journalbeställning samt komma i kontakt med behandlare.

Telefon: 031-342 59 50
Telefontider
Måndag: 8.00-9.30 och 13.00-14.00
Tisdag: 8.00-9.30
Onsdag – fredag: 8.00-9.30 och 13.00-14.00.

Sjuksköterska 
Till våra sjuksköterskor ringer du om du behöver rådgivning, har medicinska frågor eller frågor om recept.

Telefon: 0722 – 17 87 04
Telefontider:
Måndag, onsdag, torsdag och fredag: 10.00-12.00 och 13.00-14.00.

Vid ditt besök hos oss

En utredning hos oss innebär du får komma på besök på vår mottagning ett antal gånger.

Inför det första besöket önskar vi att din förälder/föräldrar godkänner att vi kan ta del av kopior på journaler från dina tidigare kontakter med hälso- och sjukvård. Anledningen till detta är att vi till exempel behöver information om vilka tidigare utredningar du har gått igenom. Om det finns ett behov kan vi också besöka din skola med godkännande från dina föräldrar.

Hos oss checkar du in själv via din mobil före besöket.

Självincheckning – checka in direkt

Självincheckning – så går det till

Checklista inför ditt besök

  • Besöken är kostnadsfria.
  • De flesta besök tar mellan 60 och 90 minuter.

Vi som arbetar här

På vår mottagning finns olika yrkeskategorier som till exempel specialpedagog, sjuksköterska, läkare, logoped, kurator, sekreterare och psykolog.

Eftersom Sahlgrenska Universitetssjukhuset har ett utbildningsansvar förekommer det studenter på våra mottagningar och avdelningar. Du har som patient rätt att säga till om du inte vill ha studenter närvarande under ditt besök. Alla som arbetar här, personal och studenter, har tystnadsplikt. 

Synpunkter och klagomål på vården

Vårt mål är att ge dig god vård och ett gott bemötande. Om du har synpunkter på den vård, behandling eller det bemötande du har fått är vi mycket tacksamma om du låter oss få veta detta.

Lämna gärna dina synpunkter via 1177, e-post eller post.

Ansvariga för mottagningen

Digitalt vårdmöte

Vår mottagning erbjuder digitala vårdmöten. På det viset kan du träffa din vårdkontakt i ett videomöte – via mobil, surfplatta eller dator.

Ett digitalt vårdmöte bokas av mottagningen, som också skickar en kallelse till dig med länk inför ditt videomöte.

Läs mer om digitala vårdmöten

Agneta Berntsson

Tf enhetschef

Senast uppdaterad: 2022-09-12 11:43